Start > Körkortsforum > Lyckad uppkörning i Järfälla/J…

Lyckad uppkörning i Järfälla/Jakobsberg Rutt

TNL 2022-10-20 19:38 ! Citera #
Tjena,

Hade uppkörning idag i Järfälla och lyckades ta mitt körkort på första försöket. Var inne här och tittade efter olika rutter som hjälp tidigare, så tänkte nämna min så gott som jag minns för att hjälpa andra.

Fick först och främst köra en Skoda (manuell), väldigt high-tech jämfört med de bilar jag kört innan. Vet att de även har VW Golf, Volvo v40 och Volvo v60.

1. Ut från trafikverket körde vi vänster och mot bensinmacken (till höger av vägen). Notera att det är 50km/h på denna väg. Det är oskyltat så det kan vara bra att veta.

2. I korsningen svängde vi sedan höger, och sedan höger igen mot Veddesta och E18.

3. Vid det första trafikljuset bad instruktören mig att svänga vänster och sedan fortsätta rakt fram. Du kommer till en stor korsning där du kan svänga vänster om du vill komma till E18. Jag fick däremot köra rakt fram mot Veddesta industriområde och fortsätta mot Barkarbystaden.

4. Väl inne i barkarbystaden är det väldigt rörigt för någon som aldrig kört där. Men vägen består av tre avskiljda körfält varav mittenfilen endast är till för fortdon i linjetrafik (buss). Så varje gång du ska svänga från exempelvis höger till vänster måste du korsa denna mittenfil och du har då väjningsplikt mot bussarna som trafikerar filen. Glöm ej att kontrollera döda vinkeln.

5. Längst denna väg finns det även plats för fickparkeringar, vilket jag fick göra.

6. Svängen där man ser Nordic Wellness fick jag göra en sådan vänstersväng som jag nämnde vid punkt 4. I rondellen fick jag ta andra avfarten och fortsätta rakt fram. Kort därefter kommer ännu en rondell (större) där jag fick ta första avfarten.

7.Körde rakt fram och ner mot en tredje rondell. Där bad instruktören mig att byta till vänstra filen och köra ut mot E18 Stockholm.

8.Väl inne på motorvägen skulle jag följa skyltarna mot Sollentuna.
Jag åkte dock aldrig till Sollentuna utan inne i den stora rondellen (där du antingen åker till Vällingby, Sollentuna/Akalla eller fortsätter rakt fram till Stockholm) sa han att jag istället skulle köra runt ett helt varv så jag kom tillbaka på E18 i motsatt riktning.

9. Därefter skulle jag följa skyltarna tillbaka till Jakobsberg.

10. Efter avfarten till Jakobsberg kommer man till en rondell. Han bad mig då att köra rakt fram i rondellen mot Centrum.

11. Körde rakt en kort stund och sedan vid nästa rondell (ligger nära Volvo macken om jag inte minns fel, vänster sida av vägen) skulle jag svänga vänster och köra upp mot Söderhöjden.
Notera att det kan vara väldigt trafikerat här och många fotgängare. Mycket övergångställen också så se till att köra försiktigt och vara bromsberedda.

12. Du kommer sedan till en obevakad korsning där högerregeln gäller. Där fick jag svänga vänster och köra igenom lilla tunneln. I rondellen fick jag svänga vänster igen. Vid korsningen svängde jag höger och sedan vid första korsningen vänster in på vägen till trafikverket igen.

13. Där fick jag parkera framåt. Och instruktören meddelade att jag hade klarat provet.


Har ni några övriga frågor svarar jag gärna på de, lycka till med uppkörningen och kör försiktigt! :)
fefe 2022-10-21 18:06 ! Citera #
Har provet nästa vecka i järfälla också. Undrar bara om det krävdes att ge grundgas eller om det bara räckte med att dra upp kopplingen utan motorstopp. (Grattis btw)
Järfälla uppkörning 2023-01-26 08:44 ! Citera #
Hej,

Fick körkortet på första och vill skriva min rutt

1. Ut till vänster från trafikverket (50 väg som inspektören även informerade om)
2. Ta höger där vi mackens korsning
3.Sen kommer du få två alternativ, veddesta eller centrum (kommer inte ihåg vad jag fick) Men vi åkte vänster
4. När man har åkt rakt fram (typ förbi bun meat bun) kommer en liten rondell och fick ta 1:a avfarten
5. Kom in i ett bostadsområde och där fick jag köra runt lite grann och åka tillslut ut (mycket vänster) för att komma till en rondell
6. Vid rondellen skulle jag följa mot Oslo
7. När man väl åkte ut från rondellen så skulle jag fälja Oslo och sen på påfarten till motorvägen
8.På motorvägen fick jag köra avfarten mot kalhäll
9. Vid kordning fick jag ta vänster mot jakobsberg (här kommer jag inte ihåg exakt men fick stanna på en parkering för att backa in i en parkering)
10. Vid jakobsberg station fick jag åka tillbaka

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo