Start > Körkortsforum > Gäller högerregeln när T15 mär…

Gäller högerregeln när T15 märket är uppsat

Gäst 2022-10-18 14:56 ! Citera #
Jag träffa på en fråga ’’Vilka av dessa vägmärken innebär att högerregeln inte gäller i nästa vägkorsning?’’ med bild på sex olika skylt. Första var Huvudleds skylten (B4), andra var Varning för vägkorsning där trafikanter på anslutande väg har väjningsplikt eller stopplikt (A29), tredje var Stopplikt (B2), fjärde var Väjningsplikt (B1), femte var Varning för vägkorsning (A28) och sista var Vägars fortsättning i korsning (T15).

Jag svarade att det är 1, 2, 3 och 4 men rätta svaret var 1, 2, 3, 4 och 6. Jag förstår inte varför T15 skylten skulle innebära att högerregeln inte gäller i nästa vägkorsning eftersom det visar att jag måste väja för den bredare vägen. I det är fallet är bredare vägen den högra sidan och mötande väg vilket innebär jag måste väga för både mötande trafik och mötande trafik från höger, alltså gäller högerregeln efter vägmärket.
Duv 2022-10-18 20:21 ! Citera #
Även om effekterna av märket blir detsamma som högerregeln är det inte högerregeln som tillämpas i situationen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 11:30
8
I dag 11:04
7
I dag 10:36
7
I dag 10:01
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest