Start > Körkortsforum > Fick mig en rejäl tankeställar…

Fick mig en rejäl tankeställare idag över hur bra man egentligen är bakom ratten...

Gäst 2022-10-17 11:07 ! Citera #
Körkort har hafts i ett års tid nu och har kört bil rejält med timmar sen det togs.
Har alltid varit skitnoga med hur jag kör, men likt förbannat så lyckas man ställa till med nånting som kunde ha lett till en krock om inte den som jag ställde till det för var en 1000 gånger bättre förare än det jävla skit jag höll på med.

Trots att jag drillat in i mig själv om och om igen att man ska ha respekt för lagar och regler, så
upplevde jag som att skallen var totalt tom, missbedömde grovt om jag kunde hinna in i vänsterfilen på rondellen och
tvingade en förare som redan var i rondellen att bromsa hårt (dv.s bröt mot företräde OCH blockerade hennes väg)

Direkt när jag insåg att jag har totalt klantat mig, så uppstår en känsla av pinsamhet och ilska över hur fan jag
kan lyckas med att göra en sån total jävla nybörjar skit. Som jag nämnt så har jag haft körkortet
i ett år nu. Såna här idiotiska saker ska jag helt enkelt inte göra, men ändå. Efter att hon och den bakom har fått åkt vidare så åkte jag vidare som vanligt med den attityd jag har till trafik (dv.s seriös), för saker blir värre om man ältar under körning och man ska behålla kontroll.

Vad fan är det för jävla fel på mig? Kommer gå vidare eventuellt för det hjälper inte att älta över saken i evigheter, men hur fan kan detta hända? Det är liksom inte ett misstag som inte leder till nått speciellt, utan ett misstag där krock i cirka 30 km/h kunde ha skett. Varför gör man såna här asdumma misstag trots erfarenhet bakom ratten? Känner mig som en jävla idiot som knappt har börjat köra ens...

Detta har sänkt mig rejält och ödmjukat mig över att jag inte är så jävla bra trots allt bakom ratten. Det är frustrerande ens att jag gjorde sånt här skit då jag vet bättre.
C 2022-10-17 14:19 ! Citera #
Ingen är felfri. Därför kör med marginal. Om man är trött eller vad som helst ökar risken för felbeslut och feltolkningar i olika situationer. Det är min erfarenhet.
Gäst 2022-10-17 14:21 ! Citera #
Du gjorde fel och borde inte ha körkort.

Skrämmande läsning
Gäst 2022-10-17 15:41 ! Citera #
Gäst 2022-10-17
Du gjorde fel och borde inte ha körkort.

Skrämmande läsning
Du låter som en rolig typ…

Misstag sker, folk har gjort betydligt värre saker i trafiken.
Gäst 2022-10-17 20:23 ! Citera #
Gäst 2022-10-17
Du låter som en rolig typ…

Misstag sker, folk har gjort betydligt värre saker i trafiken.
Detta gjorde mig bara ännu mer övertygad. Kan inte ens ta ansvar... Du är farlig.
Gäst 2022-10-18 00:00 ! Citera #
Lärdom av detta:
Lita inte på andra i trafiken.

Jag har varit med om exakt samma sak flera ggr, dvs andra har kört ut framför mig så man fått bromsa. Va ca 1 meter från att smälla in i förardörren i 50 på en gammal rostig EPA för en månad sedan.

Va uppmärksamma både på er själva och era medtrafikanter. Va beredd på allt och va rädda om er!
Gäst 2022-10-18 13:46 ! Citera #
Att du reflekterar över dina misstag är ett gott tecken. Precis som på körprovet och under utbildningen ska du släppa dina misstag och fortsätta fokusera på körningen. Alla ger sig in i situationer med dåligq säkerhetsmarginaler.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor