Start > Körkortsforum > Kuggad.Trafikverket ”ändrar” s…

Kuggad.Trafikverket ”ändrar” sig kring anledningen. Lång text!

MAC 2022-10-12 17:32 ! Citera #
Hej!

Jag körde upp för andra gången i Sala idag och kuggade. Nedan kommer jag gå utförligt in på varför.

Jag har till största del kört på körskola och haft en fantastisk lärare. Han tyckte att jag var redo för att köra upp men kunde inte få en uppkörningstid närmaste månaden så jag bokade som privatist. Min uppkörning fick jag göra i en dieseldriven halvkombi (har aldrig kört diesel). Jag tyckte det var en stor skillnad mellan den och bilarna jag kört innan. Jag kände att bilen liksom drev framåt av sig själv. Utöver att jag råkade lägga i fel växel någon gång gick det trots allt bra. Efter någon kvart åker vi in mot centrum och börjar närma oss ett gångfartsområde. Jag har tvåan i och kör ca. 20 km/h när jag försöker bromsa ner lite några meter innan gångfartsområdet för att lägga i ettan och krypa. Jag bromsar ner (vad jag tyckte i alla fall) försiktigt till ca 12 km/h, bilen pallar inte 2an i så låg hastighet och jag får motorstopp. Jag hade en bil bakom mig som jag hade uppsikt över men föraren fick bromsa för att inte köra på oss. Inspektören ber mig stanna och kliva ur bilen då hon ansåg att det inte var trafiksäkert att låta mig köra tillbaka. Jag förstår henne och jag köper det till 100 %. Dock blev jag chockad över hur hon körde tillbaka. Vi kommer fram till en obevakad korsning på en landsväg där hon nonchalant svänger till vänster så att mötande måste sakta ner ordentligt. Sen placerar hon sig som en drottning över mitten av vägen trots att det kan komma mötande. Jag förstår att ingen är perfekt men jag tycker det är arrogant att köra på ett sätt som man hade kuggat andra för, bara för att man kan. Tycker att det minsta en trafikinspektör kan göra under arbetstid är att följa trafikregler.

Min andra uppkörning var idag. Denna gång hade min körskola bokat tiden och jag skulle köra deras bil. Vi varmkörde innan och min trafiklärare var 100 på att jag skulle klara det. Jag fick samma inspektör som sist och det störde mig inte då jag tyckte det var rätt beslut av henne att kugga mig sist. När vi går mot bilen säger hon ”Jag hoppas verkligen att du inte tänker göra som sist”. Detta kände jag var otroligt elakt och oprofessionellt att säga till någon precis innan en uppkörning, som att jag gjorde det för att jag tyckte det var roligt sist. Jag ångrar att jag inte sa något nu i efterhand men jag orkade inte skapa dålig stämning för min egen del. Jag började med att åka in till centrum och backparkera, sedan körde vi järnvägskorsning, infart landsväg, gatukorsning mm. Allt gick GALANT. Vi kommer fram till en cirkulationsplats där hon ber mig svänga vänster in på en 70-väg. Jag börjar närma mig en busshållplats där det står en buss, denna blinkar höger, samtidigt har jag en bil bakom mig. Jag närmar mig bussen i 50-55 km/h och har god uppsikt över den när inspektören plötsligt säger att jag måste sänka farten ännu mer och jag gör som hon säger och kollar oroligt på bilen bakom mig som definitivt körde fortare än vad jag gjorde. Därefter fortsatte uppkörningen ca. 20 min till där hon bl.a. ber mig backa runt hörn och svänga vänster på en landsväg. Vi åker sedan tillbaka till TV där hon säger att jag är underkänd och frågar mig vad jag tror att jag gjort fel. Jag frågar om det var bussen då hon i övrigt inte kommenterat min körning. ”Precis” svarar hon. Jag frågade om jag gjort några andra fel, för feedbackens skull. ”Nej bara att det gick för fort” svarade hon och gick snabbt därifrån.

Min körlärare anländer kort därefter och jag redogör för anledningen till underkännandet. Jag frågade honom i vilken hastighet jag borde ha kört och han tyckte 50-55 var helt rimligt och förstod inte alls varför jag blivit underkänd. Någon timme senare ringer min trafiklärare till mig fly förbannad efter att ha ringt till TVs kontor. Samtalet löd såhär:

Trafiklärare: ”Hej! Vilken hastighet är lämplig om man ska passera ens stillastående buss på en 70-väg om man har ett fordon bakom sig”

Inspektör (inte samma som jag hade): ”Inte lägre än 50-55 km/h ungefär då risken finns att man blir påkörd bakifrån”

Trafiklärare: ”Men ni kuggade ju min elev för en liten stund sen för att hon körde i den hastigheten och menade att det var för snabbt”

Inspektör: ”Hon måste ha haft för litet avstånd till bussen iså fall”

Dock står det i mitt protokoll att hastigheten var anledning och min inspektör var tydlig med att det var orsaken.

Såhär i efterhand känner jag att jag går från uppkörningen med ännu större osäkerhet än innan. Hur ska jag göra i en sådan situation? Nästa inspektör kanske kuggar mig för att jag kör för sakta. Vad är egentligen mest trafiksäkert?

Jag har hört liknande historier innan och detta får mig och många andra att ifrågasätta Trafikverket som myndighet. För det första känns det otroligt svårt att som en nykomling i trafiken veta hur man bör agera i potentiellt farliga situationer. För det andra känns det otryggt att den som bedömer dugligheten hos en förare själv inte tillämpar gällande trafikregler. Jag undrar också hur man resonerar när man som inspektör bedömer att eleven brister i trafiksäkerhet men ändå ber denne direkt efter denna situation göra något så farligt som en vänstersväng på landsväg. Varför fortsätter uppkörningen om man redan kuggat? Om det finns en inspektör som läser detta, kommentera gärna. Hur väl kan en myndighet fungera egentligen om det råder så vilt delade uppfattningar om något så väsentligt som trafiksäkerhet inom organisationen. Bör jag som elev själv spekulera kring varför jag blivit underkänd eller bör inspektören istället tala om det för mig? Det är dags att börja ifrågasätta dessa människor och deras kompetens.
Gäst 2022-10-12 19:23 ! Citera #
Låter otroligt att hon sparkade ut dig från bilen efter 1 motorstopp. Jag fick typ 7 motorstopp på min första uppkörning men fick glatt köra vidare :D
MAC 2022-10-13 00:17 ! Citera #
Det var inte motorstoppet i sig utan i vilken trafiksituationen det hände!
Gäst 2022-10-13 19:17 ! Citera #
Man kan aldrig säga att man ska ha den här hastigheten i den här situationen, allt beror på.. några exempel: är det människor som rör sig utanför bussen? Är sikten skymd? Hur mycket marginaler har du till bussen? Går det att flytta bilen åt vänster? Hur är väglaget? Har du bil bakom dig? Vad är hastigheten på vägen? Kan hålla på hela kvällen, men du behöver kunna anpassa din hastighet till hur situationen är, vissa stillastående fordon kan du köra förbi i 100 km/h andra behöver du krypa förbi, allt beror på omständigheterna.

Att du måste fortsätta köra provet beror på föreskrifter från transportstyrelsen. Dom bestämmer spelreglerna, minst 25 min körtid om provet inte är avbrutet
T 2022-11-03 17:27 ! Citera #
Jorå, ”damned if you do, damned if you don’t”, har kuggat både en och annan.
Transportstyrelsens bedömning är maktfullkomlig, så det är bara att ge upp. Det enda du eventuellt kan få är en kostnadsfri ny uppkörning, men då ska bevisen för felaktig bedömning vara väldigt konkreta.
Själv blev jag kuggad en gång för att jag å ena sidan körde för fort på en påfart till motorväg vilken i sin helhet var ett vägarbetsområde. Å andra sidan angavs det också i protokollet att jag kört för långsamt på påfarten för att komma in i trafikrytmen på motorvägen. Den tyckte jag var svår att få ihop rent logiskt.

Kan inte fatta att de inte videofilmar körprovet i 360 numera samt säteskamera, när det är så billigt. Är ju lätt att bli konspiratorisk över anledningarna till att de inte gör det. Det skulle ha två funktioner:

1. försäkran om att Transportstyrelsens inspektör varit objektiv, en andra instans skulle kunna reda ut oegentligheter genom att ta del av filmen.
2. skydda inspektören gällande hot och mutor vilket jag tror få aspiranter vågar sig på om de är filmade. Har förstått att det är ett ökande problem.
Gäst 2022-11-03 20:07 ! Citera #
Jag tror de flesta inspektörer hade velat ha kamera i bilarna, men det är inte så lätt beslut att fatta.. det kan inte stå att du hade för låg hastighet i protokollet, då är det inte Trafikverket du har varit på.

Däremot står det anpassa hastigheten, alltså att du har accelererat alldeles för kraftigt eller tvärt om alldeles för lite
MAC 2022-11-07 19:21 ! Citera #
Det sjukaste är att min körlärare i efterhand frågade inspektören vad det var som gick snett, hon svarade då att jag hade kört för fort förbi bussen. När min lärare frågade henne hur snabbt jag körde svarade hon ”70” varpå min lärare säger att det inte ens hade varit möjligt att komma upp i den hastigheten då hållplatsen ligger ca 100 m efter rondellen (samt ett övergångsställe med gupp som kommer några meter efter rondellen). Då ändrar inspektören sig och säger att jag hade för dåligt avstånd till bussen, trots att hon påstod att så inte var fallet i början (och det står specifikt ”hastighet” i mitt protokoll :))

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
94
I dag 05:55
6
2024-03-27 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor