Start > Körkortsforum > Uppkörning som gick åt helvete

Uppkörning som gick åt helvete

Kebab tallrik 2022-10-12 12:58 ! Citera #
Hej, jag blev tyvärr underkänd på mitt körprov. Det fanns tydligen en brister kring trafiksäkerhet. Det visade sig i 3 situationer, 1 av de förstår jag och håller med om, gjorde några misstag då jag var stressad vilket ledde till ett riskabelt val, (hård inbromsning på landsväg då jag råkade missa en skylt). Vilket såklart inte är poppis alls, och det förstår jag såklart.

2 andra förstår jag inte riktigt hur jag skulle ha gjort. Jag tänkte om någon klok förare kunde ge mig nå tips och förklara, om varför det blev fel.

Situation 1: jag kommer just in på en 90 väg från en större rondell. Jag ligger i högerfil. Jag märker en kille som går igenom hela lådan för och komma upp i fart. Saktar ner, och lägger mig bakom honom. Kan tyvärr inte köra om, då det kommer folk i vänsterfilen. Men nu händer det: mellan mig och den långsamma bilen lägger sig folk emellan, vilket gör att säkerhetsmarginalerna minskar rejält. Det lägger sig 3 bilar. Jag kan ju inte bromsa in, eftersom jag resonerar att det förvirrar trafikanter om jag bromsar sönder på en motortrafikled. Jag väljer därmed att långsamt motorbromsa. Läraren tyckte jag ändå låg för nära, vilket man skulle kunna tycka, men hur skulle man agerat här? Känner att jag kan ju inte ansvara för andra i trafiken, och jag ju inte sakta ner alldelles för fort, vilket kanske anses ”trafikfarligt”. Jag känner att jag inte kunde söla i 50 med 100m säkerhetsavstånd liksom. Låg kanske i 60 med 50-75m avstånd på 90 vägen. De andra hade mer än dubbelt så litet avstånd.

Situation 2: jag ser längre fram en påfart på 90 vägen. Det finns många bilar där. Omkring 100m ifrån väljer jag att byta fil till vänsterfil, för att inte bli en stoppkloss eller skapa ett för litet säkerhetsavstånd, när de väl kliver på. Saken är den att jag troligen hade lite för låg hastighet, ingen var dock i vänsterfil vad jag såg. Längre fram (100m) ser jag en 70 skylt. Väljer därmed att långsamt sakta ner. Tydligen resulterade detta i vad jag förstår det som att dem på påfarten fick under 90 köra om på högersidan. Jag resonerade att det ändå blev 70 snart.
Det kändes som om jag hade blivit en stoppkloss om jag fortsatt i högerfil. Hon sa att jag skulle accelererat tror jag lite (från typ 85-90) förbi dem, eller kanske saktat ner skulle jag tro, och släppt fram dem.

Hur skulle ni har gjort? Är ju privatist, så jag har ju lärt mig från en person, som kanske inte anses vara trafiksäker. Behöver lite input.

Tack på förhand :)
Kebab tallriken 2022-10-12 13:36 ! Citera #
https://maps.app.goo.gl/H8fMqRSVEDMBJBpx8?g_st=i

Detta är vid påfarten, där jag tydligen fel.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo