Start > Körkortsforum > [Farsta] Kört upp två gånger, …

[Farsta] Kört upp två gånger, kuggat. Intresseklubben antecknar?

Kranen i granen 2022-10-08 20:56 ! Citera #
Kört upp två gånger nu varav båda körningar gjordes i Farsta.

Vill skriva lite om båda upplevelserna, kan vara bra att tänka på när ni också kör upp där.

Första uppkörningen gick först bra trots rådande rusningstrafik. Fick åka 100-motorvägen mot Huddinge och vi svängde av vid ett mindre villaområde där jag fick parkera genom att backa in. Nervositeten slog såklart in men påminde mig att det fick ta sin tid, vilket det gjorde. När det väl var klart så körde vi vidare.

Vi åkte tillbaka till motorvägen och svängde av på en 80-väg. Vi närmar oss en rondell (kanske 100 meter ifrån) och jag blir informerad om att jag ska ta vänster. Tittar i sidospegeln och ser en bil. Den är ganska långt bort så jag tittar i dödavinkeln, tillbaka på sidospegeln, blinkar och byter. Bilen saktar inte ned inför rondellen och måste bromsa rätt hårt bakom mig.

Sedan är vi tillbaka på 100-vägen påväg till trafikskolan. Vägen blir en uppförsbacke, nedförsbacke, uppförsbacke i ganska snabba tag. När vi klarat första uppförsbacken och vi får sikt på nedförsbacken är det en buss långt ut i vägrenen (i en ficka) som fått punktering. Jag hinner knappt reagera och då hinner jag knappt sakta ned (kanske hann ned till 80/70).

Kuggad! Lite osis, hade nog kunnat komma undan med en av felen men inte båda... Bussen kunde man inte göra mycket åt men körfältsbyte tränade jag med en bättre metod för döda vinkeln vilket gav mig lite bättre syn och kontroll.

Nästa uppkörning skedde efter 2+1/2 vecka. Farsta igen, men denna gång under lugnare trafik. Mycket trevlig kontrollant. Vi kör men denna gång inte motorväg utan ett antal mer komplicerade vägar. Jag missar ett par vägar i en anslutning (skyltarna var inget skämt) men kontrollanten säger att det är lungt då jag kört rätt annars, vi parkerar och det tog lite tid... Parkeringen och felkörningen gjorde såklart att nervositeten kom tillbaka igen. I ett ganska tätt villaområde var det 30, anpassade själv ned farten till 15-20.

Hade ganska bra koll och risken i området (barn/cykel) kom faktiskt i form av vilt som sprang över vägen from tomt till tomt. Jag saktar självklart ned men stannar inte, åkte kanske i 5 då jag kände att vi hade rätt god säkerhetsmarginal och när vägen är klar fortsätter jag i 15-20. Kollade så viltet inte skulle springa över igen och såg den återhämtade sig på grannens gräsmatta nästan lite som Bambi på is.

Vi återvänder till trafikskolan utan några större konstigheter där kontrollanten informerar mig om att jag är underkänd. Han ville att jag skulle ha anpassat farten i villaområdet men att jag annars hade klarat alla andra moment. Jag svarade med att jag anpassade farten till 15-20 km/h som jag lärt mig av körlärare. Han svarade att han hade velat se 8 km/h eftersom att han inte tyckte jag hade hunnit bromsa om det kom ut cykel eller barn. Jag frågade då om viltet och att jag ändå hann undan den risken utan att få panik. Han svarade då med att jag skulle stannat.

Kuggad! Kuggningen kändes mindre belagd av otur denna gång utan mer bristfällig (även om jag kan känna att frågan om anpassning var lite väl subjektiv) så lite bättre kändes det. Dock nedprioriterad i Trafikverkets system vilket inte var så roligt.

Svårt att hitta tider men fick en ny på måndag, denna gång i Järfälla. Har övningskört nu lite i tajta villaområden på ettans växel samt kört i Järfälla överlag. Trafikskolan har jag också kört majoriteten i Järfälla och om inte det var nog har jag också hört att Järfälla ska vara en aning enklare i jämförelse med Farsta.

Så det är min story, har ännu inte lappen men rätt konfident att jag klarar det på måndag. Vad är era takes på kuggningarna? Har ni några kuggningar ni själva vill dela med er utav?
Gäst 2022-10-08 21:17 ! Citera #
När jag läser sånt här blir jag fan ännu mer förbannad på min körskola. Sjuuuuukt hur jävla ojämnt det är ute i landet. VIll bara gråta. Här förstår en annan DIREKT att så gör man bara inte...

Vad ska vi ens diskutera lol
Gäst 2022-10-11 19:47 ! Citera #
Kan du skicka goolgle street wiew på platsen där du inte anpassade hastigheten. Vad står det i ditt protokoll?
Tl 2022-10-19 02:41 ! Citera #
Hur gick uppkörningen i Järfälla?
Vilken bil och rutt fick du köra?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor