Start > Körkortsforum > Öva själv med nytt körkort

Öva själv med nytt körkort

Nora 2022-09-27 22:24 ! Citera #
Har nyligen tagit körkort efter ganska intensivt körande på bilskola under ca 3 månader (har inte kunnat köra hemma).

Jag känner mig fortfarande väldigt ny och osäker på körandet och behöver absolut träna mer.

Har ni några tips på hur man aktivt kan träna upp sin körförmåga med sig själv som nybliven förare? Typ lägga upp egna ”lektioner” för dig själv etc?

Då jag tog körkortet efter en ganska kort tid av körande så känner jag att jag behöver mer vana..
Gäst 2022-09-28 17:50 ! Citera #
Du klarade av alla moment på körskolan. Du klarade uppkörningen. Du är osäker på din egna körförmåga? Ja 3 månader är ju ingenting faktiskt. Tar flera år att bli säker på bilkörning. Men du har trots allt körkort så det är bara att köra på. Det är ju lagligt. Varje gång du tar bilen så får du mer erfarenhet. Du behöver ju inte köra in till sthlm city direkt.
Gäst 2022-09-28 21:17 ! Citera #
Har du lite pengar över kan du alltid börja med trafikskola om du vill öva på de mer stressiga moment som att köra mitt i Stockholm som tex Hammarbysjöstad bland spårvagnar osv.

Man får ju log att övningsköra med trafikskola trots att man redan har körkort.

Nackdelen är bara kostnaden men du tjänar mer på att få proffsiga tips och råd för att bli bättre förare.

Ocksa mindre press och stress när man redan har körkort. Nu kör du för att bli en bra förare och inte för att klara av uppkörningen som ibland inte helt speglar av verkligheten...
Gäst 2022-10-13 16:51 ! Citera #
Gäst 2022-09-28
Har du lite pengar över kan du alltid börja med trafikskola om du vill öva på de mer stressiga moment som att köra mitt i Stockholm som tex Hammarbysjöstad bland spårvagnar osv.

Man får ju log att övningsköra med trafikskola trots att man redan har körkort.

Nackdelen är bara kostnaden men du tjänar mer på att få proffsiga tips och råd för att bli bättre förare.

Ocksa mindre press och stress när man redan har körkort. Nu kör du för att bli en bra förare och inte för att klara av uppkörningen som ibland inte helt speglar av verkligheten...
Lol körde till Stockholm själv inom en vecka efter att jag tog körkortet. Och körde runt nån timme i rusning och sen hem.

Har du körkort ska du kunna köra själv säkert. Sluta vara en sån jävla mes, ut och kör, tanka bilfan klickfull och ut o kör i 2-4 timmar. Ta nån fikapaus eller två.
Gör detta i 3 dagar sträck så ska du se på fan.

Annars in på psyk eller klipp körkortet. Trött som fan på alla jävla nervösa vrak, gnäll och daltande.

Man måste ibland ta sig i kragen och helt enkelt vara en man istället för en pojke som skiter på sig. Att vara rädd för något betyder inget om man bara skiter i rädslan och agerar med kraft. Du ska se att fjanteriet går över snart om du KÖR!

Och även om du nu känns att du kommer fortsätta vara rädd, så känns det väl hundra gånger bättre att ha gett rädslan långfingret?
Yey 2022-11-02 21:22 ! Citera #
Nora 2022-09-27
Har nyligen tagit körkort efter ganska intensivt körande på bilskola under ca 3 månader (har inte kunnat köra hemma).

Jag känner mig fortfarande väldigt ny och osäker på körandet och behöver absolut träna mer.

Har ni några tips på hur man aktivt kan träna upp sin körförmåga med sig själv som nybliven förare? Typ lägga upp egna ”lektioner” för dig själv etc?

Då jag tog körkortet efter en ganska kort tid av körande så känner jag att jag behöver mer vana..
Grattis till körkortet! Jag skulle tipsa om att absolut inte börja köra när det är rusning utan istället försöka köra när det är lugnare i trafiken, t.ex. sön förmiddag brukar vara lugnt i stan. Så man bygger upp en trygghet och självförtroende. Korta sträckor i områden du känner till. Och sen bygga på för att öva upp erfarenheten. Att kasta sig ut i rusningstrafik direkt när man nyligen tagit körkort skulle jag inte rekommendera, det är som upplagd för en dålig start. Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov