Start > Körkortsforum > Omöjligt att misslyckas med EU…

Omöjligt att misslyckas med EU-mopeduppkörningen?

Jonas Karlsson 2009-02-10 16:25 ! Citera #
Har hört att ALLA ska bli godkända på ”uppkörningen” med EU-moped, stämmer det?
Kissemissen 2009-02-11 09:03 ! Citera #
När man skall ta EU-mopedkort så är det enda kravet att man måste klara teoriprovet (och genomgå en utbildning, som dock oftast är c:a 3 timmar lång). Man kör inte upp, så ja, alla klarar sig om de klarar teorin.
(Man kan dock få köra moped för att visa att man kan/testa på - vissa har aldrig kört moped innan - men det är inget prov i sig)

Tog EU- mopedkort för två år sedan, och allt jag behövde göra var att gå teoriutbildningen (3 timmar vid samma tillfälle), sedan skriva teoriprovet (några dagar senare), och sedan (för att få testa på då jag aldrig kört EU-moped förut, enbart vanlig moped) fick jag köra ”hem” mopeden till körskolans garage (jag var sista eleven den dagen).
Jonas Karlsson 2009-02-11 11:10 ! Citera #
Tackar, då behöver jag inte oroa mig för någon ”uppkörning” :lol:
Gäst 2009-04-30 19:29 ! Citera #
Jag tror att man är tvungen att köra. Men det är inte direkt en ”uppkörning” utan det är bara några körövningar som man gör.
Det gjorde iallafall jag.
Tommy G 2009-06-15 17:10 ! Citera #
Det är obligatoriskt att köra också, Dock inget avancerat, köra en mindre bana där man ska titta bakspegel, döda vinkel och köra i rätt hastighet.

Man får även köra med sin egna moped om så önskas, ska dock vara helt original då!
Slashing 2009-06-22 01:33 ! Citera #
Dessutom att tillägga är att många inte ens tar med detta momentet, vet när jag skulle ta förarbeviset för moped och där räckte det med:

- Har du kört förut?
- I flera år
- Grattis, då var vi klara här!

Annars som de andra säger, brukar vara att åka runt någon kon, spelar ingen roll om du misslyckas.
Syrianska 2009-06-23 16:41 ! Citera #
Haha om du inte klarar de andra utbildningarna och testerna
Gäst 2009-09-25 15:28 ! Citera #
Kraven borde vara lika höga som vid bilkörning (fast anpassade till moped och till den utbildning man genomfört osv). Trafiken är densamma även för mopedister... som kan vara en fara för sig själv och för andra människor i trafiken...
Lycka till iaf! :)
Gäst 2009-09-25 21:58 ! Citera #
De har ju ändrat på reglerna nu för Eu moped 45km/h. Det kommer ju bli övningskörning, körkortstillstånd och längre teoriutbildning också. provet kommer göras på vägverket. Priset blir också högre, 3500kr skriver flera körskolor. Även många i tex Kalix har lagt ner utbildningen pga för krångigt att genomföra. Det är tråkigt tycker jag.
Gäst 2016-03-17 14:04 ! Citera #
Det finns ingen uppkörning när man tar AM kort (EU Moped) det ända man behöver göra är att gå 2 teori lektioner (En lektion är 3 timmar) sedan träna på en Manöverbana. Sedan kör man något som kallas för ”Stadskörning” som fungerar lite som en uppkörning bara att det är bara så dom vet att man kan köra mopeden och kan vägmärkena. Sedan måste man klara ett Teoriprov som är liknande till det man gör när man tar körkort för bil. Klarar man det så klarar man körkortet. P.S Ska köra ”Uppkörning om 2 dagar”

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov