Start > Körkortsforum > Bryta Blockeringsregel?

Bryta Blockeringsregel?

Gäst 2022-09-22 21:36 ! Citera #
Får jag som ska svänga till höger i denna korsning bryta blockeringsregel om bilen till vänster skulle täcka sikten?
https://www.google.se/maps/@59.2673459,15.2151562,3a,75y,296.86h,68.68t/data=!3m6!1e1!3m4!1sDinponvJgC6IZ2OKsQ_koQ!2e0!7i16384!8i8192
Gäst 2022-09-22 21:49 ! Citera #
Förklara mer, vem ”vill” du blockera för att få bättre sikt? Cyklister? Gående? Bilar på korsande huvudleden?

Om du menar att köra ut på huvudleden för att se bättre så är svaret nej, inte tillåtet. Faller på sin egen orimlighet. ”Hej, jag ska lämna företräde åt dig som kommer på huvudleden, men för att göra det måste jag köra ut och blockera dig som kör på huvudleden och därmed inte lämna företräde”.
Gäst 2022-09-22 21:54 ! Citera #
Men säg att jag står innan övergångsställe och bilen bredvid mig i vänster blockerar övergångsställe och täcker sikten för mig, så får jag följa takten med honom om han skulle börja svänga?
Gäst 2022-09-22 22:02 ! Citera #
Gäst 2022-09-22
Men säg att jag står innan övergångsställe och bilen bredvid mig i vänster blockerar övergångsställe och täcker sikten för mig, så får jag följa takten med honom om han skulle börja svänga?
Nej, inte tillåtet, men inte heller strängt förbjudet. Lagen säger: ”En förare som närmar sig ett övergångsställe, en cykelpassage eller en cykelöverfart ska anpassa sitt körsätt så att han eller hon inte tvingas stanna på övergångsstället, passagen eller överfarten.”

Du ska undvika att stanna på ett övergångsställe, men det är inte jätteförbjudet att göra det.

Bäst skulle vara att stanna lite innan så att du ser vägen över backluckan på den andra bilen.
Gäst 2022-09-22 22:04 ! Citera #
Men säg att jag står innan övergångsställe och bilen bredvid mig i vänster blockerar övergångsställe och täcker sikten för mig, är alternativet att följa takten med honom om han skulle börja svänga vänster?
Gäst 2022-09-22 22:09 ! Citera #
I verkligheten: ja, följ med, eftersom övergångsstället ändå är blockerat. Väldigt oskyldig sak, om du skulle ha polisen bakom dig skulle de inte bry sig någonting.

Trafiklärare skulle dock säkert svara: vänta tills bilen bredvid har kört :lol:

Senaste foruminläggen

Rubrik
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo