Start > Körkortsforum > Köra mot rött vid högersväng

Köra mot rött vid högersväng

Mentalbreakdown 2022-09-09 17:17 ! Citera #
Hej! Fick denna fråga just: Du ska svänga till höger i korsningen, vad gäller?

Det är en bild, till vänster står ett trafikljus som lyser rött, till vänster är en väjningsplikt skylt. På marken så är först en pil mot höger sen såna trianglar längst fram återigen för väjningsplikt.

Jag svarade att jag ska vänta på grönt, tänker då på rangordningen: polis, trafiksignal, skyltar, regler

MEN, svaret var: jag behöver inte vänta på grönt ljus, men jag har väjningsplikt mot trafiken på den korsande vägen.

I förklaringen står det: högersväng vid trafiksignaler kan ibland underlättas med enbart väjningsplikt. Detta gör att du får köra trots att det är rött, men du måste väja för trafiken på den korsande vägen.

Först tänkte jag att trafikljuset tillhörde ett annat körfält, men det hör till mitt körfält och det lyser rött, men tydligen så får man vid högersvängar IBLAND köra mot rött, men VARFÖR? Ingenstans i svaret kan jag hitta en förklaring till varför, eller NÄR ”ibland” är.
Karl 2022-09-09 23:06 ! Citera #
Mentalbreakdown 2022-09-09
Hej! Fick denna fråga just: Du ska svänga till höger i korsningen, vad gäller?

Det är en bild, till vänster står ett trafikljus som lyser rött, till vänster är en väjningsplikt skylt. På marken så är först en pil mot höger sen såna trianglar längst fram återigen för väjningsplikt.

Jag svarade att jag ska vänta på grönt, tänker då på rangordningen: polis, trafiksignal, skyltar, regler

MEN, svaret var: jag behöver inte vänta på grönt ljus, men jag har väjningsplikt mot trafiken på den korsande vägen.

I förklaringen står det: högersväng vid trafiksignaler kan ibland underlättas med enbart väjningsplikt. Detta gör att du får köra trots att det är rött, men du måste väja för trafiken på den korsande vägen.

Först tänkte jag att trafikljuset tillhörde ett annat körfält, men det hör till mitt körfält och det lyser rött, men tydligen så får man vid högersvängar IBLAND köra mot rött, men VARFÖR? Ingenstans i svaret kan jag hitta en förklaring till varför, eller NÄR ”ibland” är.
Om jag förstått din beskrivning av bilden rätt: Trafikljuset tillhör filen till vänster om dig och gäller därför inte dig. Trafikljus som gäller din fil passeras på din högra sida.

Detta är samma princip som uppkommer då man har skylt ”Stopp Signal” innan en korsning. Då kan du ju passera stopplinjen trots rött ljus, så länge du svänger av (och alltså inte passerar själva trafikljuset).
P 2022-09-12 08:14 ! Citera #
Vart lika ställd själv vid en liknande fråga, skillnaden var att det var en skylt med stop signal istället för väjningsplikt. Ingenting på vägbanan indikerade att något annat än signalljuset skulle gälla men tydligen var det helt okej att göra en högersväng mot rött där ändå.

Det där är en regel som verkligen måste förtydligas och jag tvivlar extremt starkt på att majoriteten av erfarna bilister känner till hur det fungerar.

Men det är iaf inte farligt att vänta på grönt ljus, även om kön bakom blir någon enstaka bil längre :)
Gäst 2022-09-12 19:27 ! Citera #
Gör du det på en uppkörning så tror jag du ligger på fet minus, ska nog vara en bra körning i övrigt för att kunna bli okej
Gäst 2022-09-13 20:24 ! Citera #
P 2022-09-12
Vart lika ställd själv vid en liknande fråga, skillnaden var att det var en skylt med stop signal istället för väjningsplikt. Ingenting på vägbanan indikerade att något annat än signalljuset skulle gälla men tydligen var det helt okej att göra en högersväng mot rött där ändå.

Det där är en regel som verkligen måste förtydligas och jag tvivlar extremt starkt på att majoriteten av erfarna bilister känner till hur det fungerar.

Men det är iaf inte farligt att vänta på grönt ljus, även om kön bakom blir någon enstaka bil längre :)
Det är vad erfarna bilister kan och gör.

de som inte gör det är oerfarna, med milen kommer erfarenheten...såere.

stannar man vid rött på denna högersväng, så kommer du kugga. (bildexempel längre ner)

man blir onödigt hindrande och skapar irritation och det är garanterat kugg.

för man ska ju inte skapa onödigt hinder.

vet av erfarenhet då lärde mig detta fort, kuggade faktiskt på en sån sak som korsningen nedan, körde i rusningstrafik och var hindrande.men det var många många år sedan.

exempel länk.

Nyköpingsvägen
https://maps.app.goo.gl/rVudaoeHRxYvnvDe7

inget konstigt med det.

Senaste foruminläggen

Rubrik
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor