Start > Körkortsforum > Obehaglig upplevelse

Obehaglig upplevelse

Gäst 2022-09-07 17:01 ! Citera #
På vägen hem kör jag alltid igenom ett rödljus som är placerat på en 70-strecka. Idag när jag kom körandes där så slog ljuset om till gult när jag var så nära att jag behövde bromsa väldigt hårt och så långt bort att det förmodligen hade slagit om till rött innan jag var förbi. Bakom mig hade jag en länstrafiksbuss av den mindre sorten. Den låg inte nära mig eller i arslet på mig så jag valde att bromsa hårt. När jag står still så här jag däcktjut och bakom mig kommer bussen och väjer ut till vänster bakom mig för att inte krocka. Jag förstår inte riktigt hur den tänkte, visst att jag bromsa hårt men med tanke på var han var så hade ju han behövt bromsa ändå, annars hade han dragit solklart mot rött. Hur som helst så var detta lite obehagligt. Hur ska man tänka gällande sånna här situationer?
Gäst 2022-09-07 21:14 ! Citera #
Om det varit grönt en längre stund, planera då för att det kommer slå om till rött, ta ner farten innan trafiksignlen, för du kan inte blåsa förbi den i 70 om det inte är sjukt bra sikt, för du måste kunna stanna säkert om det blir rött eller om det tex. skulle komma utryckningsfordon i signalen..
Gäst 2022-09-08 00:13 ! Citera #
Räkna alltid med att folk är mer intresserade av sin mobil än av trafiken runt omkring.

Om det blir gult och du måste bromsa hårt, glid förbi istället. Det heter ju stanna om du kan.

Att den bakom dig eventuellt kör mot rött är ju inte ditt problem!

Tänk på att det ska vara gult 4 sek men det kan skilja flera sek på olika ställen.
Gäst 2022-09-08 21:40 ! Citera #
Kör du mot gult när du kan stanna på ett säkert sätt = rödljuskörning och då är det med stor sannolikhet körkortet som åker, beroende på vad transportstyrelsen tycker
Gäst 2022-09-09 06:09 ! Citera #
Gäst 2022-09-08
Kör du mot gult när du kan stanna på ett säkert sätt = rödljuskörning och då är det med stor sannolikhet körkortet som åker, beroende på vad transportstyrelsen tycker
Jag vet det var därför jag stanna.
Gäst 2022-09-18 23:21 ! Citera #
Gäst 2022-09-08
Kör du mot gult när du kan stanna på ett säkert sätt = rödljuskörning och då är det med stor sannolikhet körkortet som åker, beroende på vad transportstyrelsen tycker
Gult är inte rött, eller hur menar du?
Gäst 2022-09-18 23:26 ! Citera #
Gäst 2022-09-18
Gult är inte rött, eller hur menar du?
Gult betyder stanna.

Gul (SIG4)
”Stanna. Fordon får inte passera stopplinjen eller, om sådan saknas, signalen i annat fall än då det hunnit så långt fram när signalbilden växlar från grön till gul att det inte kan stannas utan fara. Signal med konturpil gäller endast den eller de färdriktningar som anges med pilen.” (Vägmärkesförordningen)

https://korkortonline.se/teori/vagmarken/trafiksignaler/sig4/
Gäst 2022-09-19 20:37 ! Citera #
Gäst 2022-09-18
Gult är inte rött, eller hur menar du?
Gult är rött om du kan stanna på ett säkert sätt när det slår om, följ upp hela tiden så du inte är sen på det..
Gäst 2022-09-19 23:04 ! Citera #
Gäst 2022-09-19
Gult är rött om du kan stanna på ett säkert sätt när det slår om, följ upp hela tiden så du inte är sen på det..
Jag har alltid sagt att gult betyder ”stanna om du kan”
Gäst 2022-09-20 13:37 ! Citera #
Måste man tvärnita om man kan och inte har någon bakom sig?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor