Start > Körkortsforum > Korsning med heldragen linje u…

Korsning med heldragen linje utan stoppskylt

Baxtrm 2022-08-31 16:36 ! Citera #
Vad gäller vid en korsning som man valt att göra heldragna linjer (lika som vid stopp-plikt) från samtliga håll. Men inte satt upp en stoppskylt?
Är det stopp-plikt vid den korsningen eller vad gäller här?
Daniel 2022-10-09 21:52 ! Citera #
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Vagmarkeringar/stopplinje/
Markeringen anger var ett fordon ska stannas enligt ett vägmärke, en trafiksignal eller Y1, ljussignal.

Linjen finns där för att visa vart du ska stanna om ljussignalen visar rött eller om det finns ett vägmärke (stoppskylt). Du får alltså inte passera stopplinjen vid rött ljus, men du får såklart passera när det är grönt.
Gäst 2024-02-27 19:32 ! Citera #
Känner mig inte riktigt nöjd med den här svaren: Om de finns en stopp linje men ingen stoppskylt måste jag stanna vid stopplinjen elr inte?
Gäst 2024-02-27 19:43 ! Citera #
Du måste stanna där om det blir röd ljus (speciell trafikljus för brandbil/ambulanse eller polisbil når de kör ut från sina garage). Men det kan även finnas andra fall: när en bro skall höjas upp eller trafikljus växlar till röd efter korningen, tror jag.
Björn He 2024-02-27 20:17 ! Citera #
Exakt var har du sett en korsning med stopplinjer men utan trafiksignaler och stoppskylt? Jag har inte hört talas om någon sån korsning. Det kanske finns utryckningssignal men den blinker bara rött ljus när det är nödvändigt att stanna för att släppa fram utryckningsfordon.
Karl Bertil 2024-04-07 16:06 ! Citera #
Ett exempel skulle vara när trafikljusen i en korsning inte fungerar. Då är det en linje utan funktion tänker jag.
Björn He 2024-04-07 18:06 ! Citera #
Gäst 2024-02-27
Känner mig inte riktigt nöjd med den här svaren: Om de finns en stopp linje men ingen stoppskylt måste jag stanna vid stopplinjen elr inte?
Jag förstår inte vilken sorts korsning du pratar om, du har ju inte angett någon länk till ett gatufoto på den korsning du avser, men jag antar att det kan finnas till exempel någon fyrvägskorsning, där det är en stopplinje innan korsningen från alla fyra utfarterna på korsningen men kanske ingen stopplinje. Kan man då ha tänkt sig att så kallat flervägsstopp skall tillämpas där, men kanske glömt bort att sätta upp stoppskyltar (med en tilläggstavla med texten ”Flervägsstopp”)? En sån stoppskylt måste ju vara uppsatt, men i det här fallet kanske man har missat det, eller så kanske man har tagit bort stoppskyltarna men behållit stopplinjerna för att det kanske inte är helt lätt att ”sudda ut” vägmarkeringar.

Men vid så kallat flervägsstopp gäller regeln att varje fordon som närmar sig vägkorsningen måste stanna (och vara stillastående) omedelbart före korsningen, där det normalt finns en stopplinje målad som anger exakt var man skall stanna, och vid stopplikt är man TVUNGEN att stanna (och vara helt stillastående) omedelbart före stopplinjen, innan fortsatt körning - till skillnad från vid väjningsplikt där man får fortsätta köra (utan att stanna) om man inte har korsande trafik att behöva stanna och väja för - och att passera stopplikt utan att ha stannat är ett allvarligt brott mot Trafikförordningen liksom att inte vara stillastående vid rött ljus.
Nu vet jag inte exakt vilka väjningspliktsregler som är tillämpliga vid flervägsstopp, men en som närmar sig en korsning med flervägsstopp och måste stanna är såvitt jag vet skyldig att väja för ett eventuellt fordon som redan hunnit avsluta sin stopplikt och börjat köra ut på vägkorsningen. Om däremot två fordonsförare närmar sig och tvingas stanna vid stopplikten före korsningen samtidigt så bör den tillämpliga regeln vara att en fordonsförare måste väja för den förare som ankommer korsningen högerifrån, liksom att en fordonsförare måste väja (enligt så kallade högerregeln) för ett fordon från höger i en helt obevakad vägkorsning (utan något väjningspliktsmärke).
Gäst 2024-04-14 14:04 ! Citera #
Gäst 2024-02-27
Känner mig inte riktigt nöjd med den här svaren: Om de finns en stopp linje men ingen stoppskylt måste jag stanna vid stopplinjen elr inte?
Nej, såvida det inte finns trafikljus eller någon annan skylt som säger något annat. Men jag skulle vara lite uppmärksam, det kan ju vara en skylt som tillfälligt fallit till marken eller liknande.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest