Start > Körkortsforum > Körkortet förstör mitt liv

Körkortet förstör mitt liv

Gäst 2022-08-30 20:02 ! Citera #
Hejsan.
Som titeln kanske hintar till har körkortet blivit en väldigt jobbig del i mitt liv. Har kuggat uppkörningen två gånger över mindre saker men det har helt förstört mitt självförtroende i både trafiken och livet generellt. Har extremt mycket ångest varje gång jag tänker på körkortet och får en klump i magen efter att ha kört även om körningen går bra. Har nästa uppkörning nästa vecka och funderar på att försöka hitta en senare tid för att hinna träna mera hemma. Hade min andra uppkörning förra veckan så det är väldigt färskt. Vill ju på ett sätt bara bli klar men körkortet så snabbt som möjligt men tror att en tredje kuggning skulle vara mer än jag orkar i nuläget… vet ju att det är väldigt dåligt med uppkörningstider och att jag hade tur som fick en ny så snabbt efter, men vill ju heller inte riskera något. Vet inte heller om det är mitt dåliga självförtroende som gör att jag känner att jag borde byta tid när körskolan bedömt att jag är redo och blivit förvånade över kuggning men jag får sån prestationsångest under själva uppkörningen. Vill inte heller vänta för länge så att det blir stressigt med skola och så. Hur tycker ni att jag ska göra? Snälla hjälp
Jonas 2022-08-31 01:10 ! Citera #
Vad är det du har kuggat på? Och vet du själv varför det händer?

Även om trafikskolan anser att du är redo (och ofta har de ju en rätt bra uppfattning om det), så är det ju viktigt att du själv också känner det.

Om det bara är nervositet som gör att du kuggar, så kanske en idé kan vara att köra med en lärare du aldrig kört med tidigare, i en simulerad uppkörning.

Om det istället känns som att du har otur med situationerna, så kanske det ändå är så att du behöver lite mer träning.
Gäst 2022-08-31 09:02 ! Citera #
Första gången var det när jag gjorde en omkörning av lastbilar på motorväg och bilen i vänster körde lika långsamt som de i höger vilket gjorde att jag inte kunde ta mig tillbaka i höger med bra säkerhetsmarginaler och därför missade en avfart jag skulle tagit under köra mot mål.

Andra gången tycker han att jag för för defensiv och försiktig när jag skulle köra in i en cirkulationsplats och därav väntade för länge. Detta var ju pågrund av att bilar inte blinkade sig ur rondellen och även om de mest största sannolikhet skulle av så kan jag ju inte chansa i trafiken…

Har kört med nästan alla olika lärare på min trafikskola och det har inte varit några problem så vet inte varför det är så annorlunda på uppkörningen. Om jag gör ett litet misstag på uppkörningen blir det kanske att jag fokuserar lite för mycket på det tror jag eftersom att jag inte vet om det är okej eller kuggning och det känns ju ganska jobbigt att fortfarande behöva köra runt om man redan är kuggad.

Känner också mer press nu eftersom att jag redan kuggat två uppkörningar och om jag var mina föräldrar skulle jag nog bli lite less då det inte är gratis direkt. Vet inte om mängdträning är svaret kanske men har känt mig redo inför båda uppkörningarna och ända har det gått åt skogen…
Gäst 2022-08-31 12:59 ! Citera #
När du blir godkänd så kommer du förmodligen titta tillbaka på dig själv och skratta hur nojjig du var innan. Har körskolan sagt att du är redo så är det bara att köra upp tills du klarar det..
Det betyder ju att du har lärt dig allt korrekt så det ska inte vara några problem. Annat är det ju med folk som kört endast privat och lärt sig fel osv. Som kuggar gång efter gång.
Gäst 2022-09-01 20:42 ! Citera #
Tack för svar! Så du tycker att jag ska köra på tiden nästa vecka, trots nojjan?
Gäst 2022-09-01 23:14 ! Citera #
Ja, gör det, och förhoppningsvis klarar du det. Jag hade uppkörning idag men jag blev kuggad.
Gäst 2022-09-09 17:39 ! Citera #
Jag gjorde uppkörningen trots tveksamheten och klarade det! Stort lycka till nu, kan jag kan ni! Jag tror på er:)
Gäst 2022-09-10 19:18 ! Citera #
Hej!

Vart körde du upp? O grattis till körkortet! :)

Själv så skulle jag egentligen ha första körprov den 22 augusti men fick ändrat till den 12 augusti.
Kuggade och kuggade en gång till den 18 augusti.

Jag är så less på det, har teorin fram till den 18 januari o bokat nu den 11 januari för tredje försöket.
Funderar dock starkt på om det kanske är bättre att göra det någon annanstans?

Bodde dock i Vänersborg från 7 år tills jag blev 20 o idag är jag 25.
Gäst 2022-09-11 22:45 ! Citera #
Tack! Jag körde upp i Östersund! Har övningskört här sedan jag började så skulle tipsa om att köra upp där du känner dig mest bekväm och bekant med trafiken. Såklart ska man ju kunna köra i alla städer när man ska ta körkort men ser ingen anledning att göra det svårare om det finns möjlighet att köra upp där man är mest van att köra! Jag körde förövrigt upp klockan 10 på morgonen vilket var en ganska bra tid, efter morgonrusningen och innan lunchrusningen! :)

Jag var (som kanske märks tidigare i tråden) väldigt nära på att ge upp men är så glad att jag inte gjorde det. Stort lycka till! Jag vet att du kommer klara det och jag tror på dig! Heja Heja:)

Senaste foruminläggen

Rubrik
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor