Start > Körkortsforum > Hur lång tid tar det från börj…

Hur lång tid tar det från början?

bedboy 2010-08-08 22:19 ! Citera #
Utan någon som helst erfarenhet av att köra bil, men teori osv kan man redan, hur lång tid tar det ungefär innan man lär sig hantera bilen på ett säkert sätt?
ant 2010-08-09 05:08 ! Citera #
Går inte att svara på, då det är olika för alla. Vissa behöver ta 50 lektioner medan vissa bara behöver ta 5. Som jag skrev tidigare i en tråd, kör med din handledare på ett industriområde eller en större tom parkering. Träna dragläge, växling, backning etc och gör det tills det verkligen sitter. Efter det ta kontakt med en körskola så du lär dig rätt rutiner från början tidigt i din körning, för när du väl lärt in rutiner så sitter det och har du då lärt dig fel rutiner från början så är det väldigt svårt att lära in nya rutiner. Blev lite kladdigt nu men skrev hastigt och är väldigt trött. Lycka till med kortet! ;)
Gäst 2010-08-09 09:58 ! Citera #
Det är också nått jag undrade på innan jag började på körskola. Tänkte väll ta typ 10 lektioner. Men enligt min körlärare så är jag inte tillräckligt bra än, pga att vi inte gått igenom de där J*v?”@ stegen som de följer slaviskt. Jag har kört landsväg 1 gång, men måste tydligen göra det igen, fast att jag har kört mycket landsväg hemma, och gjorde rätt medan vi övade. Sen har jag tydligen motorväg kvar (Vilket jag gjort väldigt mycket tidigare) samt testgånger flera stycken innan uppkörning. Hon tror att jag behöver ta 7 lektioner till. Detta ger summan av (12 + 7 = 19 lektioner). Jag som trodde 10 st... Vet inte om det svarar på din fråga.
Men mitt tips. Boka upp flera lektioner än vad du tänker ta. Det går nämligen lätt att avboka, men jobbigt att försöka boka in ifall du inte har tillräckligt.
Katarina 2010-08-11 21:31 ! Citera #
Började som absolut nolla, har aldrig suttit bakom ratten förr, inte ens kört mycket som passagerare. Läste boken först, började övningsköra i slutet av april. Har tagit 54 lektioner (timmar) än så länge, har uppkörning om en månad. Först hoppades jag på att 30 lektioner skulle räcka, men det är svårt att uppskatta sin körförmåga utan någon erfarenhet alls :) Det är väl bättre att känna sig mer eller mindre säker vid uppkörning än spara på lektioner för att bli kuggad...

Senaste foruminläggen

Rubrik
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov