Start > Körkortsforum > HJÄLP! Farsta uppkörning med m…

HJÄLP! Farsta uppkörning med manuell dieselbil?

Ellis 2022-08-16 16:04 ! Citera #
Japp då var jag en av de 60% som kuggar uppkörningen i Farsta och jag har gråtit non stop i 3h nu. Jag vet att det inte är hela världen och jag har jättefina människor i min närhet som inte är besvikna på mig men jag tycker ändå att det är så fruktansvärt jobbigt med tanke på hur vi alla trodde att det skulle gå bra och hur mycket tid, energi och pengar vi lagt ner!!!

Det känns som att jag brister i alla moment men det är pga den stora bristen: manövrering.

Att jag inte kunde manövrera rutinmässigt gjorde såklart att jag inte körde miljövänligt och trafiksäkert.

Det finns mycket att säga men jag vill också nämna att det inte var något fel på inspektören, personen var väldigt snäll och lugnande och jag förstår varför jag inte fick godkänt!! Men jag blir så besviken för jag vet att jag kan bättre med bilen vi har hemma.


Det jag vill ha er hjälp med är:
Jag körde upp med en manuell Volvo v60, FÖRMODLIGEN diesel vilket gjorde det ännu svårare för mig! Jag har ju aldrig kört med dieselbil innan och det kändes som att den bara drog iväg när jag försökte motorbromsa vilket gjorde att jag ville bromsa mer som i sin tur gjorde att jag ville trycka ner kopplingen för att inte få motorstopp (tex när jag försöker motorbromsa med 2ans växel drar den iväg så jag bromsar med färdbroms istället och måste då även trycka ner koppling pga låga varvtal och undvika motorstopp). Vilket då inte blir så mycket eco drivning.

Hur ska jag motorbromsa och undvika färdbromsen och kopplingen och köra enligt eco driving med en dieselbil??? Alla andra misstag kan jag efter att jag vet detta öva på!

Har ju googlat runt lite och verkar som att det inte bara är jag som märker av detta när det handlar om diesel bilar, så vet någon åtgärden?

Vet liksom inte hur jag ska planera min körning nästa gång, ska jag släppa gasen mycket tidigare när jag har en hög växel, eller ska jag växla ner från tex 6an till 4an och motorbromsa? Eller ska jag helt enkelt bara ha koll på varvtalen och växla enligt dem (vilket känns lite jobbigt för då måste jag sitta och titta på instrumentbrädan hela tiden när jag närmar mig tex en korsning)


Verkar som att moment som parkering, körning mot mål, signalreglerad korsning, oskyddade trafikanter, körställning, stillastående fordon, backning, säkerhetskontroll gick bra för alla dem fick jag ingen anmärkning på! utan det är ju då manövreringen som sket sig, och självklart skyller jag inte allt på bilen jag körde, det är ju mitt eget ansvar också!


Men snälla hjälp mig förstå det här med eco driving och manövrering med denna bilen så är jag väldigt tacksam, bokat nästa uppkörning om två veckor. (kan ju hända att jag får köra en skoda superb diesel nästa gång också)


Och snälla ni var trevliga även om ni tycker jag sagt något fel, jag är alldeles för skör för att ta emot otrevliga svar nu ;)
Gäst 2022-08-25 20:59 ! Citera #
Välj en lägre växel, om bilen drar iväg har du för hög växel, kör med kopplingen nere om det hjälper!
Eco driving är att planera sin körning så att man inte kör fram och stannar helt i onödan, ta en rondell som exempel, där finns ingen bil i rondellen, men ändå så kör du fram och stannar bilen..
eller hoppa växlar, du hoppar växlar bara för att.. det blir helt fel! Exempel du ska upp i hastighet fort tex ut på motorväg och under din acceleration så börjar du hoppa över växlar, vilket gör motorn jääätte trött! Växla istället som vanligt och när du har accelererat färdigt, alltså nått maxhastigheten på vägen först då hoppar du växel
Gäst 2022-08-25 21:01 ! Citera #
Kör inte med koppling nere vid en sväng på landsväg bara :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
8
I dag 11:04
1
I dag 10:37
7
I dag 10:36
7
I dag 10:01
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor