Start > Körkortsforum > Ny motorbroms teknik, onödigt …

Ny motorbroms teknik, onödigt eller bra idé?

Korven 2022-08-15 13:59 ! Citera #
Jag tror jag hittat ett bättre sätt att motorbromsa på, tror jag. Ofta när man motorbromsar släpper man ju långsamt på kopplingen, vilket tar en tid, och antagligen sliter lite på kopplingen, när själva motorvarven ska matcha. Jag tänker därmed att man likt när man vanligtvis växlar att man kan möta med gasen lite, i detta fallet kanske trycka ner pedalen lite lätt innan som vissa gör annars vid nerväxling/uppväxling (kopplingen nere) för att minska stryket på kopplingen, då vanligtvis är ju varvtalen olika när platorna sätts ihop (tomgång möter högre varvtal som sedan ska matcha) Har tänkt på detta och nu sett vissa göra det tom. Frågan är ju då om detta har nån påverkan, eller om man förstör vitsen när man kör ner gasen nån millisekund, och därmed förbrukar lite bensin/diesel, samt att bromsverkan (friktionen) kanske minskar?

Tänkte om någon har någon input på detta.

Mvh korven
Gäst 2022-08-15 19:59 ! Citera #
Kopplingsslitage minskar marginellt, bränsleförbrukning ökar marginellt. Eller tvärtom om man inte varvar. Det är ett val man får göra helt enkelt, två olika körstilar inget fel med nån av dem. Man kan ju dock argumentera för att ökad bränsleförbrukning inte är att sträva efter under dessa tider. Har själv testat båda, det låter rätt så fränt när man lyckas med en ”Rev match” utan att ge sig själv och sina passagerare whiplash skador. Men idag försöker jag spara varenda öre så det är inget jag gör. Tror inte heller detta går under radarn på en uppkörning, då ska man istället bromsa med fotbromsen och när bilen nästan inte orkar ligga på den växeln man har i längre så kopplar man och lägger i lämplig växel för manövern t.ex 3 eller 2 vid rondell.
Korven 2022-08-15 20:41 ! Citera #
Ok, tack så mycket för input skiter nog i det på uppkörning som du sa så man slipper ev. Bli kuggad för att man kör ”omiljövänligt”.
Korven 2022-08-15 20:43 ! Citera #
Better safe than sorry liksom, så man inte går bortom radarn av vad trafikverket anser.
Gäst 2022-08-16 05:30 ! Citera #
Kan tillägga(jag som skrev tidigare)…
Att tekniken att möta med varv började med att det var ett måste. T.ex i gamla traktorer så måste man göra detta för att synka varvet vid växlingar. Idag görs det för att det är coolt eller när man kör banracing. När man kör banracing så växlar man ner på det sättet för att behålla farten genom kurvor och får då inte nån motorbroms.

Det finns även en del moderna bilar idag som som ”Rev Matchar” åt dig.
Korven 2022-08-16 11:12 ! Citera #
Ja, hört om någon gammal nissan som gör det, coolt ändå.
Gäst 2022-08-25 21:33 ! Citera #
Gör inte det med Trafikverkets bil, för du förstör lådan
Gäst 2022-09-18 23:11 ! Citera #
Gäst 2022-08-25
Gör inte det med Trafikverkets bil, för du förstör lådan
Förklara mer, tack

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo