Start > Körkortsforum > Uppkörning i Sollentuna

Uppkörning i Sollentuna

Sollentuna 2022-08-10 00:26 ! Citera #
Klarade på första uppkörningen i Sollentuna, om någon vill ha tips och råd inför en uppkörning är det bara att skriva så kommer jag förhoppningsvis kunna nå ut till alla.

Bästa tiden att göra uppkörning är klockan 11:40 eller ungefär klockan 13:00, var nästan inga bilar (alla är på jobbet och liknande).

Provförrättaren var ganska trevlig och tydlig med instruktionerna när man skulle köra, ibland sa de att man skulle svänga till vänster eller höger, eller så ber de dig att köra mot ett mål, exempelvis E4.

Bilen jag fick köra var en Volkswagen golf bensin, 6-växlad. Ganska tyst när man körde, vilket gjorde att motorn inte lät när jag accelererade (vilket var en fördel).

Uppkörningen började med att jag skulle namnge vad de olika delarna heter under motorhuvudet, exempelvis kunde det vara kylarvätska, spolarvätska, och liknande. Det var ganska lätt.

Generellt skulle jag rekommendera att man tittar på tidigare uppkörningar på YouTube i Sollentunaområdet, där man åker mot olika destinationer som Rotebro, Täby Kyrkby, m.m.

En annan källa som är bra och som jag rekommenderar är Sunnes trafikskola: www.youtube.com/channel/UCpKtboErtbPewj8wOsV0X9w

Allt som allt gick jag på 15 till 20 privatlektioner med päronen och en bekant, men jag tror jag var redo redan innan.

Tvivla inte på er själva, det är inte så farligt som många tror, var bara tydliga med att ni tittar på speglarna och håll hastighetsgränsen samt glöm inte döda vinkeln när ni byter fil. Kolla i backspegeln när ni bromsar innan en korsning, övergångsställe, osv.

Framför allt skulle jag se till att träna i de två stora rondellen vid rotebro, de kan vara svåra till en början. Kör på kvällen när det är mindre bilar om ni är nybörjare tills ni bygger upp vanan.

Hoppas detta hjälper, och kör försiktigt.
Lin 2022-08-10 16:53 ! Citera #
Vad hette trafikinspektören? Vilken runda tog du? Täby- Hagby? Mot Arlanda?
Sollentuna 2022-08-10 19:06 ! Citera #
Lin 2022-08-10
Vad hette trafikinspektören? Vilken runda tog du? Täby- Hagby? Mot Arlanda?
Jag fick köra mot Rotebro. Minns inte trafikinspektören, tror inte det ska spela ngon roll eftersom du vet inte i förväg vem du kommer få. Sen är det nog inte säkert att de tar dig till samma ställen.

Men inte mot Täby eller Hagby. Du kommer inte köra genom norrviken iallafall, tror det är mot Arlanda där du sedan svänger av motorvägen och åker mot Rotebro centrum, här är det viktigt att du håller dig till höger i de två stora rondellerna. Många tycker att dessa rondeller är svåra, så öva där innan du kör upp så att du kan planera din körning. Om du vill underlätta ännu mer skulle jag boka en tid när det inte finns många bilar så du inte har svårt att hitta luckor vid påfart i motorväg eller i rondeller.

De bad mig att parkera sen i Rotebro torg, back eller front spelade ingen roll. När jag kände mig klar fick jag köra ut och sen t.v. mot Allévägen på vänstra sidan. Där fick jag svänga av mot höger till något ställe där jag fick svänga runt ett hörn (L-parkering) och sen köra tillbaka och sen tillbaka mot Holmbodavägen och därifrån genom de två stora rondellerna körde vi samma väg tillbaka till kontoret genom att köra mot Danderyd osv. osv.

Kolla på youtube, där är det mer tydligt hur rutten ser ut mot Rotebro.

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest