Klarade på första uppkörningen i Sollentuna, om någon vill ha tips och råd inför en uppkörning är det bara att skriva så kommer jag förhoppningsvis kunna nå ut till alla.
Bästa tiden att göra uppkörning är klockan 11:40 eller ungefär klockan 13:00, var nästan inga bilar (alla är på jobbet och liknande).
Provförrättaren var ganska trevlig och tydlig med instruktionerna när man skulle köra, ibland sa de att man skulle svänga till vänster eller höger, eller så ber de dig att köra mot ett mål, exempelvis E4.
Bilen jag fick köra var en Volkswagen golf bensin, 6-växlad. Ganska tyst när man körde, vilket gjorde att motorn inte lät när jag accelererade (vilket var en fördel).
Uppkörningen började med att jag skulle namnge vad de olika delarna heter under motorhuvudet, exempelvis kunde det vara kylarvätska, spolarvätska, och liknande. Det var ganska lätt.
Generellt skulle jag rekommendera att man tittar på tidigare uppkörningar på YouTube i Sollentunaområdet, där man åker mot olika destinationer som Rotebro, Täby Kyrkby, m.m.
En annan källa som är bra och som jag rekommenderar är Sunnes trafikskola: www.youtube.com/channel/UCpKtboErtbPewj8wOsV0X9w
Allt som allt gick jag på 15 till 20 privatlektioner med päronen och en bekant, men jag tror jag var redo redan innan.
Tvivla inte på er själva, det är inte så farligt som många tror, var bara tydliga med att ni tittar på speglarna och håll hastighetsgränsen samt glöm inte döda vinkeln när ni byter fil. Kolla i backspegeln när ni bromsar innan en korsning, övergångsställe, osv.
Framför allt skulle jag se till att träna i de två stora rondellen vid rotebro, de kan vara svåra till en början. Kör på kvällen när det är mindre bilar om ni är nybörjare tills ni bygger upp vanan.
Hoppas detta hjälper, och kör försiktigt.