Start > Körkortsforum > Acceleration

Acceleration

Gäst 2022-07-25 17:27 ! Citera #
Ibland när man ska köra in i en motorväg kan påfarten vara ganska kort så man måste få upp hastigheten väldigt fort. Av min tidigare körlärare har jag hört att man ska accelerera med 3ans växel och sen växla när man kommer upp till rätt fart. Men min nuvarande körlärare tycker att jag ska växla en i taget för att det inte är miljövänligt att komma upp i 80+ i 3ans växel. Känner mig lite förvirrad:( Personligen tycker jag att det som känns bäst är att växla 3-5-6. Men det beror ju också på vilken bil det är. Dieselbilar har jag för mig att man kan gasa mer på 3an med. Eller har jag fel?
Hej 2022-07-30 22:18 ! Citera #
Är själv övningskörare, men detta är vad jag fått höra.

Enligt det jag hört ska du hålla accelerera bestämt och snabbt om trafiksituationen tillåter det. Detta är bättre för både miljön och plånboken, då en bil drar som mest vid en acceleration. Att dra ut på den betyder bara en större kostnad samt sämre miljö.

Dock bör du hålla varvtalen under det röda fältet och för miljövänlig körning max till 3000 varv för att katalysatorn fortfarande ska jobba på bra. Att gå igenom alla växlar är bara onödigt för att du båda växlar för mycket vilket bara sliter på koppling och växellåda samt att du blir en stoppkloss i trafiken när du troligen inte kommer upp i fart, då acceleration är bättre i högre varvtal (låga växlar), samt att miljön blir sämre med argumenten som jag gick igenom tidigare. Du ska dock inte såklart accelerera som en galning, men relativt snabba och bestämda accelerationer är bäst, som jag sa tidigare. Vilka växlar du ska använda beror på hur bilens utväxling ser ut, det får du avgöra med varvtalsmätaren. Vissa bilar kan trean i 80 ha 4000 varv eller mer, andra 3000 eller mindre tom. Så läs av mätaren och se hur bilen i fråga beter sig.

Små bilar med låga hästkrafter har ofta högre varvtal vid en viss hastighet och växel, och starkare bilar har ofta det motsatta. Det beror också på bränsle, ofta har dieselbilar lite lägre varvtal vid en viss växel och hastighet än bensinbilar.

Mvh
P 2022-08-01 09:03 ! Citera #
På påfarter så går säkerhet före miljön. Även om bilen låter som ett flygplan då du accelererar på 3ans växel är det ändå bättre än att hålla på att växla en massa för att värna om miljön, handlar ju bara om max 150 meter omiljövänlig körning ändå.

På korta påfarter så kör på 3an tills du är uppe i typ 90 sen kan du hoppa direkt till 5an. har bilen 6 växlar lägger du i 6an då du är uppe i hastigheten du vill köra. Målet är att komma upp i rätt hastighet medans du är på påfarten för att lättare kunna slinka in.
Gäst 2022-11-13 20:58 ! Citera #
P 2022-08-01
På påfarter så går säkerhet före miljön. Även om bilen låter som ett flygplan då du accelererar på 3ans växel är det ändå bättre än att hålla på att växla en massa för att värna om miljön, handlar ju bara om max 150 meter omiljövänlig körning ändå.

På korta påfarter så kör på 3an tills du är uppe i typ 90 sen kan du hoppa direkt till 5an. har bilen 6 växlar lägger du i 6an då du är uppe i hastigheten du vill köra. Målet är att komma upp i rätt hastighet medans du är på påfarten för att lättare kunna slinka in.
Håller med dig till viss del, att hoppa växlar ska man inte göra under en kraftig acceleration. När du når max hastighet och har växel kvar då kan du hoppa växel, inte innan.
Miljö är inte att tänka på om man har en bil att anpassa hastigheten mot, tex motorvägspåfart eller när du kör in i en lucka någonstans. Då är det ok att varva ut växlarna för att undvika trafikolyckor eller behöva bryta mot regler.
Finns det inga bilar som du behöver samspela med så är det så klart inte okej att köra på det viset.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest