På påfarter så går säkerhet före miljön. Även om bilen låter som ett flygplan då du accelererar på 3ans växel är det ändå bättre än att hålla på att växla en massa för att värna om miljön, handlar ju bara om max 150 meter omiljövänlig körning ändå.
På korta påfarter så kör på 3an tills du är uppe i typ 90 sen kan du hoppa direkt till 5an. har bilen 6 växlar lägger du i 6an då du är uppe i hastigheten du vill köra. Målet är att komma upp i rätt hastighet medans du är på påfarten för att lättare kunna slinka in.
Håller med dig till viss del, att hoppa växlar ska man inte göra under en
kraftig acceleration. När du når max hastighet och har växel kvar då kan du hoppa växel, inte innan.
Miljö är inte att tänka på om man har en bil att anpassa hastigheten mot, tex motorvägspåfart eller när du kör in i en lucka någonstans. Då är det ok att varva ut växlarna för att undvika trafikolyckor eller behöva bryta mot regler.
Finns det inga bilar som du behöver samspela med så är det så klart inte okej att köra på det viset.