Start > Körkortsforum > är det svårt?

är det svårt?

Gäst 2011-02-10 20:58 ! Citera #
De flesta säger att det är svårt att misslyckas - och det verkar det visserligen vara. De kuggar en inte om man inte lyckas styra undan hinder eller så. Det verkar mest vara om man bryter mot några regler. Men jag tror däremot att man får mycket mer ut av sin halkkörning om man kan köra ordentligt när man kommer dit! Min körskolelärare sa detta till mig i början då jag bara såg det som något man ”måste göra”, men efter att ha kört själv måste jag nog säga att han hade rätt! Att jag kunde köra ordentligt när jag var där var en stor fördel. Och halkan var ju riktigt rolig.. Man märker hur svårt det är!
Plato2 2011-03-28 23:41 ! Citera #
Halkan är en av dem roligaste momenten under utbildningen :D Man får dels möta andra som är lika nervösa som en själv men också uppleva hur det verkligen är att kanske köra i 70 Km/h och krocka med en älg.

Nu är det ju inte så att man kör in i en älg men man får ändå den där känslan av att man måste följa, och ofta kanske hålla en lägre hastighet än vad som angetts.

Jag gjorde min halka i Olofström

Den började med lite teori, man fick göra ett alkotest, sitta i en ”krockstol” och uppleva en krock i 7 Km/h, faktiskt rätt så obehagligt ;)
Man fick sedan göra själva körningen, jätte rolig. Man sitter i en bil och med hjälp av com-radio får man information från en instruktör.

Halkan bör göras i slutet av din körutbildning.
tata7 2011-06-21 11:28 ! Citera #
Nej,det är inte svårt. Det är bara praktiska övningar som hjälper man att kunna se hur bilen ”svarar” på bromsen
ms8 2011-06-24 19:45 ! Citera #
Japp absolut om han säger kör 60 o du kör 80 och inte kan framföra fordonet på ett tryggt sätt så blir du definitivt kuggad och inte följer instruktiornerna.
Johanmc 2011-06-25 20:02 ! Citera #
Nej, det är inte svårt.

Men du ska kunna köra bil utan svårigheter så det är inget man gör i början av sin utbildning.

Det viktiga är att du gör som instruktören säger. Då är det inga problem.

Man ska tappa greppet o snurra runt med bilen för att uppleva hur det är och förhoppningsvis bli lite vis av upplevelsen.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor