är det svårt?
Kan man misslyckas på halkbanan? läste ngnstans att de vill att man ska misslyckas så man lär sig konsekvenserna av att överskatta sin körförmåga?
Kan inte svara på om det är svårt, då jag inte gjort det än. Men yes, man kan misslyckas. Kolla tex www.gillinge.se där står precis vad man måste klara av för att bli godkänd.
Det är
roligt! Har aldrig haft så roligt i en bil som på halkbanan faktiskt. Så försök att se fram emot det istället för att oroa dig för det.
Du kan bli kuggad om du inte kan framföra fordonet. Var en nybörjare som köttade ihjäl kopplingen och sånt och det blev kugg. Halkan ska man ta längre in i utbildningen.
Jag hade lite samma tankar innan jag gjorde halkan, men det löste sig ganska snart när man väl var där och insåg hur kul det var.
Ang. att misslyckas, hur menar du?
När vi körde så började vi med en ”säker” hastighet för att känna att det går, och sedan öka med 5km/h och testa igen.
De 5km/h gjorde så att bilen blev svår att kontrollera och hålla sig i rätt körbana.
Ytterliggare 5km/h och bilen blev väldigt svår att kontrollera och vissa hamnade ute på gräsmattan, bilen sladdade runt ett varv etc.
Det kan säkert ses som misslyckande i vissas ögon, men själva uppgiften var att de ville visa var att sådan liten hastighetsökning påverkar mer än vad man tror.
Inte direkt så att man inte blir ”godkänd” när man inte klarar kurvan i en för hög hastighet.
Jag har också fått för mig att det handlar om att känna på halka osv. bra att veta att så inte är fallet, innan det är dax att göra halkbanan. Tycker det är riktigt bra att de har dessa tester, om än bara för att man inte ska överskatta sig förmåga sen när det väl gäller. Har också märkt att mitt medvetande som cyklist har ökat bara med att jag läser körkortsteori och övningskör. Kan tyvärr erkänna att jag tidigare var något av en slarver i trafiken.
Halkbanan är riktigt rolig, du ska inte oroa dig för det om du har körkunskaper och kan framföra din bil. Riskettan är alltså en utbildning och den går ut lite på att du ska lära dig av att misslyckas och veta att det är farligt om man inte tar det lugnt vid halka osv.
Halkbanan är rolig rakt igenom och det är svårt att misslyckas!
Jag har sagt det förr och säger det igen:
Finns ingen anledning att vänta (kan du växla och ratta är du safe) eller framförallt oroa sig för halkbanan då det är det roligaste momentet innan du faktiskt har det rosa kortet av guld i din hand!
På övningarna ska du både lyckas och misslyckas för att du ska se hur mycket skillnad en liten grej kan göra ex. hastigheten.
Kuggar du så beror det på att du beter sig ansvarslöst på området, inte följer deras säkerhetsregler mm. Halkbanan är ju otroligt hal = en stor risk att vistas där.
Jag har hört att det är väldigt svårt att misslyckas med halkbanan. Tydligen krävs det att du inte har någon som helst koll på bilen. Alltså, du kan inte växla eller missar pedalerna... De flesta säger att det är jätteroligt och att det går bra. Jag har min halkbana den 6e december, längtar tills detta körkortskalas är klart. Jag önskar er alla lycka till så syns vi på vägarna!
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
Teoribok 2025
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025