Start > Körkortsforum > Borde jag köra upp igen?

Borde jag köra upp igen?

sköldis 2022-06-28 15:36 ! Citera #
Hej! Förlåt för lång text men jag skulle bara behöva lite åsikter och tankar som inte kommer från mina föräldrar eller handledare. Jag har under två veckor nu blivit kuggad två gånger och skulle uppskatta om jag kan få lite åsikter på hur jag borde gå framåt...

Så jag har under ett år övningskört privat och för ungefär tre månader sedan, kände min handledare att jag var redo för uppkörning så vi bestämde oss för att boka en tid hos en trafikskola och ta fem lektioner. Men när jag kommer dit får jag en lärare som direkt säger till mig att hon inte tycker att jag varken kör så bra eller kommer lära mig allt jag behöver under dessa fem lektioner. Jag ställs inför en chock då min körning enligt min handledare varit bra och nu kommer jag till en lärare som säger att jag är långtifrån färdig. Så vi köper 10 fler lektioner. Under dessa lektioner lär jag mig mycket men min lärare är inte alls på pedagogiskt och blir arg/skriker på mig så fort jag gör fel. Jag är en ganska känslig människa och alla dessa lektioner hos henne gjorde att jag förlorade väldigt mycket självförtroende. När jag för ungefär en månad sen blev klar hos henne hade min handledare bokat en uppkörning två veckor efteråt så jag hade tid att få upp mitt självförtroende efter att ha gått hos den trafikläraren. (Värt att tillägga var att trafikläraren på min 13

nde lektion ville boka uppkörning till mig genom trafikskolan men då jag hade haft en så pass dålig upplevelse ville jag hellre köra upp som privatist).

Så min första uppkörning kommer och jag är väldigt nervös. Själv hade jag lite problem med mitt självförtroende efter körlektionerna men min handledare är helt säker på att jag ska klara det. När jag kommer dit får jag världens finaste instruktör som verkligen jobbar för att minska min nervositet och gör sitt andra bästa för att jag ska känna mig bekväm. Så direkt känner jag mig lugnare och vi kör iväg. Till en början går det bra och jag känner att jag presterar ganska bra men det är när jag ska ut på motorvägen som allt går åt helvete. Jag är själv på påfarten och precis när jag ska leta lucka möts jag utav att det är två långtradare som täcker hela påfarten. Så jag bestämmer mig för att blinka utåt (i hopp om att någon av dem bestämmer sig för att underlätta situationen för mig) samt sänka farten för att låta de passera. Nu i efterhand (och även då) förstår jag att det var fel beslut men i situationen togs jag på sängen och blev förlamad av stress. Så jag blir kuggad.

Efter denna uppkörningen började jag tveka helt på mig själv då alla dåliga kommentarer min trafiklärare sa till mig kom tillbaka och jag blir helt säker på att hon hade rätt och att körning inte är något för mig. Men min handledare pushar och uppmuntrar mig till att vad som hände var resultat av stress, osäkerhet och otur. Så veckan efter hittar vi en nytid och det är dags för andra försöket.

Min andra uppkörning går jag helt in med självförtroendet på topp och jag försöker bara tänka så positivt som möjligt. Jag möter inspektören och han är absolut inte lika bra som den första, men jag litar på att han kan sitt jobb och är där för att göra det till sin bästa förmåga. Jag kör och känner att allt går helt okej tills att jag kör in på en liten landsväg där det är två stycken cyklister som cyklar på väggrenen. Eftersom att den lilla landsvägen är lite krokig, väntar jag tills jag får bra sikt med att köra om dem och det går bra men inspektören säger något i stil med ”Var försiktig så att de inte svänger ut”. Så jag förstår att han kuggat mig. Längre fram på samma väg är det en liten korsning där han vill att jag ska till höger. Så eftersom det är väjningsplikt och dålig sikt så går jag ner i tvåan söker av och svänger. På väggrenen är det en äldre dam som rastar sin hund men jag bedömer att jag håller mig lite till vänster för att inte komma alldeles för nära henne. När vi kommer tillbaka till TV så säger han att han har kuggat mig och jag blir mest besviken. När jag kommer in i bilen till min handledare är han återigen helt förbluffad över att jag inte klarar det och ber mig visa honom vart och hur det hände. Jag kör dit och han blir ännu mera förvirrad över kuggningen då min handledare ansåg att jag skötte situationerna på ett trafiksäkert sätt samt att jag hade tillräckligt bra sikt för att kunna göra omkörningen mm. Så handledaren tolkar situationen som att inspektören läste mitt tidigare protokoll, bestämt sig att man inte lär sig köra bil på en vecka och letat första möjliga fel för att kugga mig. (Själv är jag inte säker på vad som hände)

Så dagen efter min andra uppkörning bestämmer jag mig för att ta nya tag och googlar upp den bästa trafikskolan i stan. Jag går dit och berättar min situation och bokar in en lektion nästa dag med en lärare jag aldrig träffat för att se vad för brister han finner i min körning. Efter lektionen säger han att han inte själv fann några större brister och inte såg något direkt behov av fler lektioner hos körskolan. Han gav mig tre saker att tänka på: blinka lite tidigare i en rondell (vilket jag tidigare gjorde men min förra trafiklärare med irritation avvande mig), förbereda växlarna tidigare (något jag vet att jag tidigare haft problem med men blivit enligt handledare. Men inte påpekad på varken av mina protokoll) samt att vara tydligare med huvudet vid avsökning. --------
sköldis 2022-06-28 16:53 ! Citera #
—->
Allt denna körskolläraren sa var saker som jag kände stämde in och jag har under den senaste veckan tänkt mer på hans synpunkter. När det kommer till mina kuggningar så förstår jag 100% den första och även fast det då kändes surt hade jag själv inte gett mig körkort och jag var inspektör. Däremot har jag svårare att förstå den andra kuggningen för hade jag fortsatt efter cykeln så hade han kuggar mig för att jag körde för långsamt och hade jag stannat vid väjningsplikten för att vänta på damen med hunden så hade han tagit det som osäkerhet? och kuggat mig för att jag stannade när jag kunde kört i en fri korsning utan trafik. Jag vill gärna lära mig av mina misstag men har svårt att förstå hur jag skulle ha gjort där.

Hur borde jag tänka nu med uppkörningar och vad hade ni gjort om ni var jag?
Celestant 2022-06-28 20:58 ! Citera #
Kör upp igen!

Tog mitt körkort i torsdags o va en jävligt skön känsla. Du verkar bara haft otur med din trafiklärare och vissa av de som sköter förarproven vill att du ska misslyckas. Låt inte denna oturen sabba ditt självförtroende, både den andra trafikläraren och din handledare tycker du är redo! Håll uppe körningen och gör de förberedelser du behöver för att känna dig självsäker. Du kan ju även försöka köra upp med den bra trafikskolan istället för privat då de verkade tycka att din körning var bra, skulle säkert kunna hjälpa självförtroendet lite.

Hoppas du väljer att försöka igen, känslan när man tar det är så jävla härlig.

Lycka till!
Sköldis 2022-06-28 21:42 ! Citera #
Celestant 2022-06-28
Kör upp igen!

Tog mitt körkort i torsdags o va en jävligt skön känsla. Du verkar bara haft otur med din trafiklärare och vissa av de som sköter förarproven vill att du ska misslyckas. Låt inte denna oturen sabba ditt självförtroende, både den andra trafikläraren och din handledare tycker du är redo! Håll uppe körningen och gör de förberedelser du behöver för att känna dig självsäker. Du kan ju även försöka köra upp med den bra trafikskolan istället för privat då de verkade tycka att din körning var bra, skulle säkert kunna hjälpa självförtroendet lite.

Hoppas du väljer att försöka igen, känslan när man tar det är så jävla härlig.

Lycka till!
Åh vad kul att höra att du fick ditt körkort!!!!! Så jävla bra kämpat!!

Jag är säker på att det blir en ny uppkörning för min del snart, får bara tänka lite på hur och när. Jag har själv inte tänkt på att köra upp med trafikskolan men efter ditt svar har jag beslutat mig för att överväga det. Det var svårt med allt som hände innan men börjar successivt få tillbaka lite hopp och självförtroende igen nu.

Verkligen roligt att höra känslan du beskriver av att klara kortet och förhoppningsvis kan jag själv också snart uppleva den. Tack så jättemycket för att du tog dig tiden att läsa allt och svara. Ditt svar gav mig lite hopp, hahah.

Återigen ett stort grattis till dig; Allt gott! :)
P 2022-06-30 10:15 ! Citera #
Sköldis 2022-06-28
Åh vad kul att höra att du fick ditt körkort!!!!! Så jävla bra kämpat!!

Jag är säker på att det blir en ny uppkörning för min del snart, får bara tänka lite på hur och när. Jag har själv inte tänkt på att köra upp med trafikskolan men efter ditt svar har jag beslutat mig för att överväga det. Det var svårt med allt som hände innan men börjar successivt få tillbaka lite hopp och självförtroende igen nu.

Verkligen roligt att höra känslan du beskriver av att klara kortet och förhoppningsvis kan jag själv också snart uppleva den. Tack så jättemycket för att du tog dig tiden att läsa allt och svara. Ditt svar gav mig lite hopp, hahah.

Återigen ett stort grattis till dig; Allt gott! :)
Kör absolut upp igen! Jag förstår att du handlar mycket om självkänsla för dig och mitt tips är, tänk dig den värsta, mest korkade människa du någonsin träffat, tänk att den personen har körkort. Kan den personen kan du. Kanske är elakt att tänka så men det hjälper mig väldigt mycket med att hålla nerverna i check :lol:

Jag är säker på att du är en bra, trafiksäker förare. Ibland behöver man mer än en uppkörning och det är inget konstigt med de. Surt att det kostar pengar varje gång men du är långt ifrån ensam.

Den bästa föraren jag känner (Min sambo) behövde köra upp två gånger för att klara det.

Lycka till i framtiden! Du tar det nästa gång!
Beatle 2022-07-01 09:06 ! Citera #
Kör upp igen snart, det kommer gå bra!

Men jag undrar en sak, vad är rätt sak att göra om två långa lastbilar täcker påfarten? Vad händer om man gasar och sedan tar påfarten slut? Vad skulle vara rätt beslut i ditt fall på den första uppkörningen?
Stef 2022-07-18 15:05 ! Citera #
Hej beatle! Jag kanske kommer in lite sent här men om du menar att 2 lastbilar täcker påfarten vid en motorväg så gäller det att göra ett bra samspel. Om dessa två täcker påfarten precis när du är där så kan man sakta ner och gå ner mot 70-80( glöm inte kolla bakom sig så ingen annan är med dig först) Lastbilarna kör på 90km/timmen så iom att du saktar ner bör du kunna låta dem passera dig i god tid innan påfarten tar slut och därefter gasa på och leta efter en lucka
Stef 2022-07-18 15:06 ! Citera #
Det bästa är dock att kolla på trafiken i god tid och tajma att de kör förbi innan du är inne påfarten om man lyckas har bra sikt mot trafiken
pchengi 2022-08-08 07:29 ! Citera #
Beatle 2022-07-01
Kör upp igen snart, det kommer gå bra!

Men jag undrar en sak, vad är rätt sak att göra om två långa lastbilar täcker påfarten? Vad händer om man gasar och sedan tar påfarten slut? Vad skulle vara rätt beslut i ditt fall på den första uppkörningen?
Du måste planera väl innan du kör ut på motorväg. Lastbilar kör inte snabbare än 100 men du kan 110 helt lagligt, och kan trycka på lite extra (115?) för att klara dem utan risk, och du kommer inte bli kuggad över det. Om lastbilarna är framför dig eller snart blir dem det behöver du bromsa istället och anpassa farten så du hamnar bakom dem. Du kan planera och omköra dem när det är trafiksäkert att göra så.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo