Start > Körkortsforum > Ska jag boka en ny uppkörning?…

Ska jag boka en ny uppkörning? Farsta

S 2022-06-28 13:57 ! Citera #
Ledsen för wall of text. Mkt tankar nu.

Hade uppkörning idag. Blev kuggad. Hon tyckte att jag främst skulle köra mer privat. Att det som saknades var körvana. Min körskolelärare säger också att det inte är någon idé för mig att ta fler lektioner; jag kör redan bra och kan alla moment.

Som alla som blivit kuggade vet är det ibland ganska svårt att veta exakt vad man kuggats på men jag tänker på främst fyra saker.


Körde upp i Farsta. Vi åkte mot Nynäshamn. Hamnade bakom en lastbil och ville köra om. Vägen är trefilig. Såg att det kom en bil långt bak i ganska hög hastighet, men det var långt bak och han kan dessutom köra ut i nästa omkörningsfält så kände att det var ok. Kom inte om lastbilen jättefort, borde nog växlat ner, men helt ärligt märker jag nästan ingen skillnad på den här bilen när man ska gå från 80-100 vad gäller sexans, femmans eller fyrans växel. Jag tänkte aldrig på det. Tyckte det kändes okej, ingen hamnade rätt upp bakom mig. Men det här var tydligen dåligt samspel. Borde väl accelererat ännu mer eller inte gjort omkörningen.

Fair enough.

Andra strulet var när vi kom ut på landsvägen efter Länna köpcentrum. Landsvägskörningen gick bra, inklusive högersvängarna men väl uppe på en mindre landsväg skulle jag vända i en trevägskorsning som ändå bildar ett hörn. Det är en smal väg. Där man ska åka upp och vända kan man dessutom bara köra in jättelite eftersom det finns en skylt som säger förbud mot motorfordon. Min körskolelärare har, precis på det här stället, sagt att jag inte ens för komma förbi skylten med minsta del av fronten.

Den blir då väldigt svår. Jag hamnar för mycket åt vänster (man kan inte lägga sig rakt i högerfi från börjanl; för lite plats). Jag påtalar att det är svårt pga skylten. Då säger hon att jag får åka förbi med halva bilen och att hon inte ”försöker luras” (ta en annan korsning utan förbudsskylt då!). Då går det bra. Jag är ingen mästare på att backa runt hörn men har aldrig på en vanlig väg hamnat i fel körfält. Mitt problem har snarare varit att köra på kanten. Hade det bara varit det här hade det nog varit lugnt, men fick ändå skäll för att jag då inte analyserat riskerna. Jag kände att jag hade det men inte ville bryta mot förbudsskylten.


Nästa fel var fair enough. I ett mkt öde landsbygdsindustriområde hade jag dålig uppsikt till vänster i skymd högerregelskorsning. Inga ursäkter.


Sist var det att hon tyckte att jag körde oskönt i rondeller med för skarpa svängar. Vet inte om det var generellt eller vid ett särskilt tillfälle. Jag har en tendens att göra körfältsbytet vid vänstersväng sent, vilket gör svängen skarpare, men inte trafikfarlig. Så kan vara generellt. Eller så var det en gång då det blev rejält sent, men det var för att jag hade en bil nära inpå bakom.


Tyvärr blir det ju lite knepigt när det man får höra är: ”du kan men behöver köra mer”, eftersom mina möjligheter till att köra privat är mycket begränsade, särskilt under sommaren. Kommer inte kunna köra privat på iaf 1.5 månader nu t.ex.

Vad göra?

Köra upp igen på typ fredag, hoppas på det bästa, eller skjuta upp det här projektet till typ september, fast mängden körning ändå kommer bli begränsad.
Gäst 2022-06-28 14:20 ! Citera #
Köra upp igen såklart. Det är lotteri om du får en nice provförrättare eller icke. Jag kuggade första i Farsta och började tvivla på mig själv. Bokade in ny och satt inte i en bil på 16 dagar fram till uppkörningen som gick helt perfekt med en trevlig gubbe. Godkänd utan anmärkningar. :|
S 2022-07-01 14:51 ! Citera #
Fick en ny tid idag och klarade det! Hade inte kört ngt sen förra uppkörningen!

Fan, ska ge alla tipset om att prova igen ifall körskola säger att de är redo!
Beatle 2022-07-02 11:03 ! Citera #
Grattis! Kör försiktigt!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo