Start > Körkortsforum > Allmänt om min upplevelse av t…

Allmänt om min upplevelse av teoriprovet:)

Sköldpaddan 2022-06-28 00:36 ! Citera #
Hej! Jag skrev teorin för ungefär en månad sedan nu och tänkte dela med mig av mina erfarenheter då jag själv förlitade mig mycket på människors inlägg innan:) Vill bara förtydliga att allt är väldigt annorlunda från person till person och vad som fungerade för mig behöver nödvändigtvis inte fungera för dig mm. Jag är inte här för att säga vad som är rätt och fel, utan bara för att dela med mig av min egna erfarenhet i hopp om att det kan hjälpa dig....

När det kommer till teorin så köpte jag bara en bok som min trafiklärare utgick från, men detta var mer som ett läxhäfte och inte ren-fakta ( ”Körhäftet” av STR). Jag valde att inte köpa någon teoribok då jag dels inte ville lägga dem pengarna men även för att jag vet att jag har svårt att lära med av en tjock bok fylld av text. Så istället förlitade jag mig till en början helt av elevcentralen.se som jag fick tillgång av trafikskolan. Här pluggade jag lite teori allt eftersom då min lärare gav mig läxor. Kapiteltesten gjorde jag allt eftersom att vi arbetade med momenten under lektionerna.

När jag sedan hade två veckor kvar innan min tid började jag med sluttesterna.Till en början gick det absolut inte bra och jag gjorde 10 st utan att bli godkänd. Trotts att jag började tappa hoppet så nötade jag bara in allt (googlade upp svaren, läste kapitlen, kollade YouTube) och sen började jag bli godkänd. Jag fortsatte tills det började gå bra och tillslut fick jag alla rätt på testerna.

Mitt problem med slutproven blev sen att jag kände att jag dels hade memorerat svaren, men också att jag inte lärde mig tillräckligt. Så när det var 5 dagar kvar köpte jag tillgång till frågorna här. Även här möttes jag av motstånd från en början då jag upplevde frågorna som mycket svårare. Men efter någon dag (där jag gjorde 200 frågor per dag :scared: ) började jag även här få godkända resultat.

Så fortsatte jag och tillslut kom dagen då jag hade provet och trotts motgångarna klarade jag det! När det kommer till frågorna på TV skulle jag definitivt säga att frågorna på körkoronline.se var likare än de på elevcentralen.se. Ska jag vara ärlig så är jag osäker på att JAG* hade klarat provet med endast kunskapen från elevcentralen....

Mitt största tips till er som ska skriva teorin är att ni använder er av den studieteknik som ni vet att ni själva lär er mest av. I slutet av dagen känner ni er själva bäst. Om ni lär er bäst av att fysiskt läsa och stryka under svaren, köp en bok! Om ni har lite svårt med att plugga på det traditionella viset (som jag), använd er av hemsidor, YouTube, skapa quizlets och lyssna på körkortspoddar. Gör det inte svårare för er själva än ni behöver och använd er av alla möjliga hjälpmedel. Om du är osäker på hur du lär dig så rekommenderar jag att testa olika sätt och fortsätta med det du känner funkar bäst.

Om du är som jag och vill använda dig av tester så rekommenderar jag till 100% körkortonline.se :)

Har ni några funderingar eller annat så svarar jag gärna; så tveka inte på att höra av dig! Jag tror på er alla och fortsätt bara kämpa! Ni kommer att klara det! Lycka till!!!!!!!!!

*Värt att notera kan vara att jag känner ett flertal kompisar som klarat teorin med endast elevcentralen och helt utan böcker.

Senaste foruminläggen

Rubrik
7
I dag 06:31
10
I dag 00:37
1
I går 19:26
2
I går 14:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo