Start > Körkortsforum > Kuggad för att jag inte väjade…

Kuggad för att jag inte väjade för nån som kom från vänster.

Hon som inte orkar längre. 2022-06-21 11:37 ! Citera #
(varning: 20 åring som svär mycket)

Körde upp för 6:e gången idag och kuggade. Jag skulle rakt fram vid en högerregelskorsning. Okej. Jag kan det här. Var bromsberedd. Jag ska väja om det kommer en från höger.
DUNK! Bilen stannar. Jag rättar till solglasögonen och sväljer en stor klunk saliv som har bildats i käften.
”Det är högerregel här, du ska väja för de som kommer här!” och samtidigt kör det en bil in.. FRÅN VÄNSTER SIDA!

Ursäkta mitt ovårdade språk, men jag har nu övningskört i snart 3 år och aldrig har jag behövt väja för nån jävel som korsar MIN körbana från vänster sida! Håller min instruktör på att jävlas med mig eller är det jag som är helt dum i huvudet och missuppfattade vad högerregeln egentligen är?
Gäst 2022-06-21 18:50 ! Citera #
Du skulle frågat inspektören efter provet var slut. Förmodligen så körde någon bara och då måste du ju stanna för att undvika krock. Även om de bryter mot regeln så kan du ju inte köra in i dem. ;)
Agent92 2022-06-21 20:08 ! Citera #
Om du inte kollar åt vänster och ser till att bilen som kommer därifrån kommer väja för dig så måste du stanna. Antar att inspektören inte tyckte du hade koll på den. Om det nu är så att du hade koll så hade du kunnat tänka högt så att inspektören förstår det.
Hon som skapade tråden 2022-06-21 22:40 ! Citera #
Agent92 2022-06-21
Om du inte kollar åt vänster och ser till att bilen som kommer därifrån kommer väja för dig så måste du stanna. Antar att inspektören inte tyckte du hade koll på den. Om det nu är så att du hade koll så hade du kunnat tänka högt så att inspektören förstår det.
Det är just det, bilen stod helt stilla så jag vet inte vad jag gjorde fel. :?
Piraten74 2022-06-22 04:55 ! Citera #
Du skriver att den kom från vänster sida.
Nu är frågan hur det såg ut och var du skulle.
För skulle du svänga så kan det ju bli att bilen du säger kommer från vänster.
blev en bil från din högra sida på din bil i själva svängen om du förstår vad jag menar ?
Annars så skulle jag tro att du blivit kuggade för att du inte kollade tillräckligt dock borde du frågat.
Vad står det för orsak i dina papper angående din kuggning ?
Står det tex. Trafikregler höger= kuggad så vet vi mer.
Mvh
Gäst 2022-06-22 08:12 ! Citera #
Du kan ju inte ta för givet att bara för att du har rätt enligt regeln så kan du bara tuta och köra på.

Målet med din bilkörning är ju inte att köra rätt enligt regelverket utan snarare att undvika krock och olyckor.

Det är detta som gör skillnaden mellan oerfarna och erfarna förare.


Den som kom från din vänster kunde gjort fel men ditt mål är fortfarande att undvika kollision så det är noggrant med att ha kolla på omgivningen - vilket jag skulle gissa på att din inspektör anmärkte på dig att du inte gjorde.

Av ditt sätt att skriva så verkar det som att du tar det för givet att det är en självklarhet att du får köra först bara för att du kommer från höger men så är det ju inte alltid i verkligheten.

Om båda vill vara envis så kommer det att krockas och det är ingenting som är positiv här.
SJ 2022-06-27 19:41 ! Citera #
Det är något lurt med den här historien. Inte fan har du blivit kuggad för att du kört på när en bil från vänster stått stilla och tydligt gett dig företräde.

Hade du god sikt till höger? Det låter mer som att du helt enkelt höll för hög fart och att om det hade kommit någon från höger så hade du inte hunnit stanna. Du ska givetvis även ha koll till vänster, ingen idé att dö för högerregeln, men om du hade uppsikt och såg att bilen från vänster hade stannat så var det knappast att du inte lämnade företräde för vänsterbilen som gjorde att du kuggades.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
92
I dag 21:06
6
I går 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor