Start > Körkortsforum > Väjningsplikt och stopoplikt o…

Väjningsplikt och stopoplikt om märket är vänster om mig?

Yoda 2022-06-17 19:26 ! Citera #
Hejsan! På följande två bilder, har jag väjningsplikt/Stopplikt om jag ska längst till höger?? Av någon anledning känns det för mig att eftersom skylten är på min vänstra sida så gäller det inte mig utan de som är på vänster.

Storgatan
https://maps.app.goo.gl/ciGCBMz1HDbKaUeu9


https://www.google.se/maps/@55.5535626,13.0979786,3a,75y,345.33h,79.96t/data=!3m6!1e1!3m4!1sSRR4GJ9_FGEUFKf2pPghRA!2e0!7i13312!8i6656
Gäst 2022-06-17 20:19 ! Citera #
Tänk lite lite logiskt nu.

Varför finns det stoppskylt? Inte bara för att.

Det är för att tjäna ett syfte.

Ta tex din andra länk.

Svänger man till höger så har man ett eget körfält där du har ingen väjningsplikt för ingen kan eller borde svänga in på din väg.

Varför ska du då stoppa?

Du korsar ingen väg alls utan du fortsätter bara din egen väg.

Svänger man däremot till vänster så korsar man ändras vägar och man har stoppskylt för att alla som kommer från din väg ska starta från 0 km/h för att minska antalet olyckor med tanken kanske att det varit katastrofala olyckor vid den här vägen tidigare pga att folk inte uppmärksammat när de skär in i andras vägar.

Det här är logiska biten och regeln är såklart att skylt till vänster om dig berör de som ska svänga till vänster.

Men varje stoppskylt har ett syfte.
Agent92 2022-06-18 10:35 ! Citera #
Vägmärken som gäller dig ska vara på höger sida om vägen, alternativt bägge sidor av vägen.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor