Start > Körkortsforum > 80 på motorväg?

80 på motorväg?

ko 2022-06-17 16:52 ! Citera #
Hej!
Jag har snart uppkörning och är lite nervös för motorvägen. Jag kan såklart köra i 120 km/h och allt men när jag övningskör hemma på motorväg händer det ofta attikan lägger mig bakom en lastbil och inte känner ett större behov av att köra om. Min fråga är då om detta är något jag kan göra på en uppkörning utan att bli kuggad? eller kan inspektören missta det som osäkerhet?
Dmx 2022-06-17 17:12 ! Citera #
Absolut inte ! Då kuggar du direkt
Gäst 2022-06-17 18:52 ! Citera #
Min körlärare sa till mig att man aldrig ska ligga å svansa efter en lastbil på motorväg för att ”slippa” komma upp i hastighet. Under en uppkörning så kan det som DMX redan påpekat, definitivt leda till kugg.
Gäst 2022-06-17 18:58 ! Citera #
På min uppkörning fick jag köra på motorvägen vid 2 tillfällen ( alltså under samma uppkörning) . Vid första tillfället hamnade jag bakom en bil med släpvagn som körde runt 80 km /h. Jag körde inte om, utan bara anpassade hastigheten och det var helt ok så, jag kuggade inte. Man behöver inte göra onödiga omkörningar. Vore bra att kanske prata mer om det med din trafiklärare/ handledare.
Gäst 2022-06-18 20:29 ! Citera #
Lär dig att köra om istället! Det vill inspektören att du gör, dom säger till i god tid när du ska svänga av, om du inte fått följa skyltar, men dom ser du långt innan. Du blir inte underkänd enbart pga av det, om inte inspektören säger något i stil med, nu är det väldigt långt till målet du följer skyltar till så planera för att köra hela vägen dit. Men du kommer hamna på fett minus om du mesar bakom en lastbil. Då skapar du problem
SJ 2022-06-27 19:44 ! Citera #
Jag tror det beror på. Om det är mycket trafik och du vet att du snart ska av kan det knappast vara ett problem att ligga kvar. Om det är precis i början av motorvägskörningen och du vet att du ska en bit till och trafikläget är lugnt; kör om.
Gäst 2022-06-28 10:20 ! Citera #
Om lastbilen kör i 80 så ja självklart kör om. Men de kör oftast i minst 100 så då kan du ligga kvar, stressigt annars. Det är en uppkörning och de har inte all tid i världen så efter några minuter kommer du få svänga av motorvägen ändå, lika bra att ligga i högerfilen då för att undvika stress. Använd hjärnan bara, vad skulle du gjord i samma situation om det inte var uppkörning? ;)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor