Start > Körkortsforum > Amaxofobi?

Amaxofobi?

Gäst 2022-06-16 09:34 ! Citera #
Förstår. Det kommer nog ta ett tag innan jag vågar köra med dottern i bilen. Vill känna mig trygg själv i bilen först.

Jag går i KBT online via en app som heter Mindler. Man kan välja psykolog i appen och jag har en som jobbar med fobier/ rädslor. Det kanske kan vara något för dig. En sak vi pratat om är att ångesten i sig är obehaglig, men inte farlig. Och det kommer ta ett tag innan den känslan släpper men det viktiga är att acceptera det och tänka att ” nu känns det jobbigt och läskigt, men jag tänker köra bil ändå”. Det är först när man står ut och stannar i ångesten som det till slut kommer börja släppa för man märker att den där katastrofen man målar upp inte händer.

Jag förstår allt det i teorin , men det är inte lätt! Men du kommer klara det, och jag med! Jag vill ju verkligen köra bil och kunna njuta av den friheten privat och kunna jobba med det jag vill. Har låtit mina hjärnspöken styra för länge nu!
S 2022-06-17 08:15 ! Citera #
Jättebra tips, tar till mig detta
Vi kanske kan uppdatera och stötta varandra i hur det går med allting?
Jag kommer köpa min bil i sommar och när jag har köpt den kommer jag ha lättare att köra oftare, tex på kvällarna när barnen sover tänkte jag försöka ta mig ut, då är trafiken lugn här så det känns bekvämt tycker jag. Jag kommer börja med att fokusera på mina vardagliga rutter som jag ändå kommer köra ofta sedan.
Appropå att köpa bil.. Funderar faktiskt på att köpa en exakt likadan bil som jag körde med på körskolan.. Det kanske låter konstigt, men i den modellen känner jag mig hemma och trygg, så det kan gynna sig tror jag?
Gäst 2022-06-21 08:57 ! Citera #
Igår var jag ute och körde omkring i våran bygd, bor i glesbygd, tillsammans med min man bredvid mig. Körde i ca en halvtimme och ärligt talat så kände jag mig väldigt spänd och stressad men stod ut i den känslan och efter ett tag blev jag mer bekväm.

Det var roligt men också läskigt och jag kommer behöva köra en del med min man bredvid som stöd innan jag vågar mig ut själv. Jag är rädd att hamna i situationer jag inte vet hur jag ska lösa eller att jag ska ta ett dåligt beslut i trafiken. Jag är dock väldigt försiktig och kör sakta ! Jag blev stressad då jag fick bilar efter mig men min man sa att jag ska strunta i det, dom får köra om mig ifall dom tycker jag kör för sakta helt enkelt!

Eftersom jag inte kört på flera år så har jag tappat känslan för bilens storlek, hur jag ska ligga bra på vägen etc och jag har mycket att öva på helt klart! Jag ska försöka ta det ett steg i taget och inte tänka negativa tankar om att jag är en dålig bilförare som aldrig kommer klara det. Öva moment för moment.

Det är mycket att bita i, men känns skönt att jag gav mig ut igår och att den första turen är gjord! Nu ska jag försöka köra varje dag.
Gäst 2022-06-22 12:50 ! Citera #
Intressant läsning. För mig var det tvärt om. Körde ensam utan körkort väldigt bekvämt men på körlektioner med okänd inspektör så fick jag fobi och blev svettig. :D
S 2022-06-22 19:04 ! Citera #
Så bra att du var ute och körde, jag har också varit ute och kört med hela familjen och det gick riktigt bra!
Äntligen känns det som att jag har lärt känna denna förbannade bil, så det känns som en stor tyngd släpptes ifrån mig.
Dock hade jag som mål att komma ut någon kväll och köra, men har hittat alla möjliga anledningar till att inte göra det.. Så spärren sitter kvar helt klart, det tar väl ett tag innan den försvinner.
Jag ska försöka ta bilen till jobbet någon dag i helgen, det tycker jag känns helt bekvämt eftersom när jag ska till jobbet är det inte mycket trafik (sex på morgonen en storhelg liksom), hem är det kanske lite mer trafik men då har jag ju redan kört tidigare och så har jag ju inget val heller för den delen
Jag är stolt över mig själv efter den senaste körningen åtminstone, vill hålla fast vid den känslan!
Gäst 2022-06-22 19:10 ! Citera #
Bra jobbat! Visst är det skönt att kommit över första spärren! Och känner igen det där med att man hittar ursäkter, det bästa är om man inte hinner tänka så mkt innan. Man har ju viljan men det är som att ens kropp och psyke spelar en ett spratt och man känner ändå sånt motstånd! Det kommer nog ta ett tag som du säger innan den där spärren släppt.

Ikväll ska jag försöka komma ut med bilen…. Skriv gärna och berätta hur det gick att köra till jobbet! Lycka till!
S 2022-06-25 19:00 ! Citera #
Körde till jobbet imorse och det var så bra körning, är så stolt över mig själv! Klockan var ju bara sex på morgonen så jag var nästan helt ensam på vägarna, det var skönt för självförtroendet
Kan verkligen tipsa om att köra tidig morgon eller sen kväll, det var väldigt skönt för en nybörjare!
Gäst 2022-06-27 17:35 ! Citera #
Gäst 2022-06-15
Jag är i samma situation…. Jag tog körkortet på en två veckors intensivkurs, hade aldrig suttit bakom en ratt förut och råkade tyvärr ut för en lärare som skrek och skällde ut mig vid misstag. Trodde aldrig jag skulle klara uppkörningen, men det gjorde jag på första försöket och var överlycklig.

Körde till jobbet jag hade då i ett par månader, men kände mig nervös och orolig bakom ratten pga dåligt självförtroende. Sedan slutade jag på jobbet och behövde inte längre pendla och då började jag undvika att köra bil mer och mer, nu har jag inte kört bil på flera år och utvecklat en fobi.

Nu har jag fått ett jobb där jag blir tvungen att köra bil och jag har två månader tills jag ska börja. Jag har börjat i KBT för att få hjälp med den mentala biten och ska övningsköra med min man innan jag kör själv.

Skäms mycket över det här, alla kör ju bil och ingen pratar om att det känns svårt så varför känns det så för mig? Jag måste klara det här, jag kan inte tacka nej till jobb då jag t.o.m. har körkortet.

Hoppas det går bra för dig! Tipsar om att ta hjälp av psykolog , det är bra för att få hjälp med hur man ska tänka och acceptera att det känns jobbigt men stå ut med den känslan och ta ett steg i taget för att arbeta med sin rädsla. Jag har fått rangordna vad jag tycker är jobbigast till minst jobbigt med att köra bil och så ska jag beta av en sak i taget.
Åh det kunde lika gärna varit jag som skrev detta… är i exakt samma situation och det är även anledning varför jag hittade denna tråd.

Jag har nyligen börjat ett sommarjobb som kräver mkt körning & jag ska köra för första gången själv imorgon. (Hemsjukvården)
Tanken av att köra gör att jag mår så dåligt.
Körde senast för någon dag sedan men har alltid nån med mig.
Jag vet att en stor del av min rädsla är mitt självförtroende efter den tuffa tiden på körskolan.
Jag tog körkort för 4 år sedan och undviker köra, tar alltid buss, eller så kör någon annan… kör inte ens i nödsituationer.
På jobb slänger de ut sig ”du ska köra dit nästa vecka & imorgon dit osv”
Jag nickar så glatt och säger ”inga problem”
Men innerst inne mår jag skit. Tankarna att avsluta jobbet har kommit upp, men det känns ju inte heller bra.
Har du berättat för din chef om din fobi?
Gäst 2022-06-29 21:00 ! Citera #
Tror du skulle må bra av KBT precis som mig! Testa Mindler, ladda ner appen och boka en tid. De flesta psykologer där arbetar med fobier och exponering.

Man får åtminstone hjälp med att hantera dina tankar och rädslor, och hur man ska jobba för att att sluta undvika bilkörningen.

Jag har bara kört några gånger än så länge och det är absolut inte avslappnat. Och alltid med min man bredvid. Men jag upplever ändå att gjort stora framsteg eftersom mina tankar förändrats! Förut såg jag bara faran och det otäcka med att köra, nu kan jag se alla positiva fördelar jag kommer få av att kunna ta bilen själv och därför har jag hittat motivationen till att fortsätta köra.

Annars har jag gjort precis som dig, inte ens kört i nödsituationer! Du behöver nog öva, öva, öva, precis som jag behöver för att bli trygg i att köra i jobbet. Du ska inte försöka fly från det jobbiga och avsäga dig jobb och låta fobin styra. Jag kan lova dig att jag lekt med den tanken själv men så inser jag att det vore fullständigt galet att tacka nej till jobb och inkomst och låta en fobi styra mitt liv! Men ens rädslor gör att man försöker hitta ursäkter.

Nej, jag har inte berättat för min nya chef. Jag skäms över det här för mycket och jag vill inte framstå som en inkompetent vuxen människa som inte kör bil… dumt jag vet men det sitter så rotat. Och hade haft sagt nåt kanske jag inte fått jobbet eftersom bilkörning ingår dagligen.

Det är iaf skönt att läsa att man inte är ensam att känna såhär. Alla runt mig kör bil varje dag som en del i vardagen, som att dom äter mat eller borstar tänderna och själv känner man såhär!
Josse 2022-11-12 11:48 ! Citera #
Hej känner igen mig så mycket i det ni skriver, men ja har haft körkort i 4 år snart, varit så sen början men utvecklat s o blivit värre o värre, väntar nu på tid på KBT. Hatar min bil, hatar o behöva stanna, kör inte på e4, till andra städer, på natten i regn allting ni vet. Kör till mitt jobb i samma stad. O nu går de knappt heller. Förstår också att de har med självförtroendet, ja har ju fått körkort liksom! Tar hellre bussen än o utsätta mig för denna ångest ja får, blir helt svettig o orolig av tanken. Gråter lätt o skäms över detta när ja berättar för folk. Absolut när ja kör automat blir de lite bättre så funderar på o köpa en annan bil. Men kommer de få mig o kunna köra överallt?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest