Start > Körkortsforum > Flerfiliga rondeller

Flerfiliga rondeller

Rondellen 2022-06-06 18:14 ! Citera #
Hej,
någon som har några praktiska tips för flerfiliga rondeller? D.v.s sådana som inte har tex linjer som hjälper till utan där ett filbyte måste göras. Har inte direkt satt det helt ännu och upplever detta som det svåraste i och med att allt ska göras samtidigt. Slutar alltid i att jag byter för tidigt, för sent eller blinkar i fel tillfälle. Några tips på vad som är det viktigaste?
Gäst 2022-06-08 18:40 ! Citera #
Titta på denna länk. kortfattat och enkelt.

www.xn--vningskrning-3ibh.com/cirkulationsplats-rondell/
Gäst 2022-12-29 12:51 ! Citera #
Rondellen behandlas som vilken väg som helst gällande filer när du är inne i den, värt att notera är att precis som på vanlig väg så har du ansvar för bilar till höger om dig då vänsterfiler normalt ses som omkörningsfiler. Dv.s ha jävligt bra koll på ytterspeglarna och döda vinkeln om du ligger till vänster. Kör du in i någon får du skiten även om det var dom som dummade sig t.ex ligger och sniffar din bil i arslet på din högra bakdel av bilen eller trögar sig och inte hjälper dig att byta fil genom att chilla lite med gasen (ses oftast med BMW, Audi och Mercedes).

Drygar dom sig och du inte kan säkert byta till högerfilen för att köra ut så åk ett varv till i rondellen. Det är inte förbjudet att åka flera varv i rondellen. Men onödigt många kan räknas som störande beteende. vid 3 då skulle jag nog ta första bästa utfart (självklart med koll på döda vinkeln osv när du ska köra ut), åka till närmsta plats att parkera i lugn och ro och sen planera om resan.

Utkörning:
Jag själv blinkar höger strax innan mina framdäck har nått kanten på ”triangeln” där det oftast sitter en lyktstolpe (det som skiljer ut och infart i rondellen). Finns ej nån sån ”triangel” utan rondellen är mindre, strax innan mitten på Y eller X axeln på rondellen
(dela upp rondellen (cirkeln) mentalt med två linjer, en horisontellt och en vertikalt så du får 4 ”tårtbitar”, det är strax innan linjen som är närmast utfarten jag ska ut på, som jag börjar blinka ut).

Har rondellen fler än 4 utfarter? Dela upp i huvudet mentalt med fler ”tårtbitar”.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
8
I dag 11:04
1
I dag 10:37
7
I dag 10:36
7
I dag 10:01
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov