Start > Körkortsforum > Huvudledsfråga

Huvudledsfråga

E. 2010-08-08 21:30 ! Citera #
Hej allihopa! Jag undrar en grej om huvudleder, om huvudleden går rakt fram i en fyrvägskorsning, och det är två bilar på varje sida om huvudleden. Den ena ska till vähster och den andra höger (så de kommer köra på samma sida av vägen). Vem får köra först av dem? Den som ska svänga höger eller den som ska svänga vänster?
Hoppas någon förstod i alla fall och kan svara på min fråga!
Katarina 2010-08-11 21:14 ! Citera #
Man måste väja för mötande bilar om man korsar deras väg. Svänger man till vänster över mötandes körbana så måste man låta dem åka först, oavsett om de kör rakt fram eller svänger till höger (svänger de till vänster - kan man oftast svänga samtidigt). Allstå, den som svänger till vänster väjer. Det gäller alla väg, inte bara huvudled.
headstrong_ 2010-08-21 18:52 ! Citera #
Det blir ju lite utav högerregeln där. Jag håller med om att det är den som ska till vänster som väjer. Brukar tänka att om de två bilarna skulle sväga exakt samtidigt, vem skulle vara till höger då? Jo, den som ska till höger och därmed har den företräde. Men ska du till vänster och inte är på en svängande huvudled ska du lämna företräde, simple as that.
Gäst 2010-08-25 12:23 ! Citera #
Den högersvängande har företräde enligt regeln/principen ”möte går före vänstersväng”. Den vänstersvängande korsar/passerar ju den högersvängandes körfält oberoende av att denne svänger höger. I frågeställningen ingår att situationen innehåller en huvudledskorsning – svaret är dock det samma i en vanlig ”högerregelkorsning” – möte går före vänstersväng!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
11
I går 21:08
4
I går 18:45
4
I går 18:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo