Start > Körkortsforum > Högerregeln

Högerregeln

Automaten 2022-06-04 15:40 ! Citera #
Hej!
Idag var jag ute och övningskörde som vanligt. Nästan direkt kommer vi till en korsning där jag vet att högerregeln gäller, därför saktar jag in. Då kommenterar min handledare (min pappa) att ”här är det inte 10km/h. Därefter kommer en identisk fyrvägskorsning där jag gör ungefär samma sak. Då börjar han skälla och säger att ” här lyder ingen högerregeln du kunde blivit påkörd o.s.v.”. Liknade sak hände senare där min körskolelärare poängterar att det är jätteviktigt att lämna företräde (eftersom uppkörningen sker där). Jag gör det och hon som kommer från höger stirrar bara på mig. Detta resulterar i att jag blir stressad och kör efter att jag vinkat fram henne (jättedumt jag vet) men hon tänkte inte röra sig ur fläcken. På körskolan är det ju tvärtom, det nötas ju bara in konstant. Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till högerregeln? Varför finns den om den inte följs? Har hört att det även kan vara farligt att bara följa trafikregler i alla lägen.
Glenning 2022-06-04 15:48 ! Citera #
Alltså, rent krasst kan man säga att den finns för att göra alla på sin vakt.

I detta fall verkar högerregeln ha fungerat på ett säkert sätt. Det vill säga, ni var stillastående och tittade på varandra som fån. Resultat: Låg och säker hastighet, ingen olycka skedde.

En besläktad fråga:

”Övergångsställen tas bort för att öka säkerheten
Enligt forskning stannar färre än 50 procent av bilisterna vid ett övergångsställe och risken att skadas i en trafikolycka är dubbelt så stor när man korsar gatan vid ett övergångsställe än där det saknas”, skriver staden och hänvisar till Väg- och Transportforskningsinstitutets undersökning som säger att antalet skadade ökat med 15-20 procent sedan lagen om företräde för fotgängare vid övergångsställen infördes år 2000. Övergångsställen kan därmed ge en falsk trygghet.”

lidingosidan.se/lidingo/overgangsstallen-tas-bort-for-att-oka-sakerheten/

Otydlighet = säkerhet
Gäst 2022-06-04 22:50 ! Citera #
Lyssna inte på din pappa
Gäst 2022-06-05 07:53 ! Citera #
1, vinka aldrig fram någon.
2, följ högerregeln (vi är inte så bra på det i Sverige)
3, din pappa gör som han alltid gjort
4, om jag va du så skulle jag låta honom göra ett teoriprov på nätet och om han inte har alla rätt be honom knipa och läsa teori boken! :lol:
Gäst 2022-06-05 07:59 ! Citera #
Be din pappa att förklara varför högerregeln inte lyder där. Nån av er har ju rätt och nån fel…
Gäst 2022-06-05 10:48 ! Citera #
Ofta är eleven duktigare än handledaren på den teoretiska delen. Du har ju allt färskt i minnet som pluggar litegrann hela tiden medans din pappa inte brytt sig om teorin sen han själv tog kortet. Jag hade nog tagit ett snack med farsguben och berättat hur viktigt det är för dig att köra helt korrekt enligt alla regler istället för att följa lokala regler. Vet ett par högerregelskorsningar här där jag bor där man helt enkelt räknar den större vägen som huvudled även fast den inte är det och folk som kommer från höger väjar ändå.

Kan också vara smart att planera en väg ni ska köra och gå igenom den i förväg på google map. Då kan ni diskutera alla möjliga problem som kan uppstå i lugn och ro och i slutändan känner både du och din pappa er tryggare.
Gäst 2022-06-05 19:37 ! Citera #
Ingen använder högerregeln i den riktiga trafiken förutom muppar och folk med helt färskt körkort. Tyvärr är det sanningen. Betyder det att du ska köra ut framför någon när du har väjningsplikt enligt högerregeln. Nej såklart inte. Men börja inse att ingen kommer att stanna för dig när det är högerregeln.
På uppkörningen så är det såklart viktigt att följa högerregeln. Tänk på att du får gratis övningskörning med din pappa det är värt guld. Men du behöver nöta teori själv också och inte lyssna på allt han säger för ofta är det många år sedan handledarna tog körkortet och de har fått dåliga vanor genom åren.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov