Start > Körkortsforum > Kompisar stressar

Kompisar stressar

Elev 2022-05-20 16:25 ! Citera #
Hej,
rakt på sak, mina kompisar stressar mig mycket när det kommer till uppkörningen. Jag ska ta automatkort (något som de anser vara väldigt lätt) och de säger bl.a att det är omöjligt för mig att misslyckas med en uppkörning. Läste någonstans att ca 50% klarar sin första uppkörningen och allt detta adderar såklart till min stress. Är det vanligt att kugga på växelrelaterade problem, D.v.s har jag det så lätt som de påstår?
Gäst 2022-05-20 16:46 ! Citera #
Hej, du behöver inte lyssna på dina kompisar, de är som fiender. Om du inte klarar det ge inte upp ta det på andra försöket. Det är bättre att inte säga till nån när man håller på med körkortet, då kan man klara det utan stress. Lycka till på din uppkörning.
Elev 2022-05-20 16:57 ! Citera #
Hej, tack så mycket.
Det är ett tag kvar men jag har numera slutet säga när jag ska köra upp (mitt i sommaren dessutom). Tack för tipsen.
Gäst 2022-05-20 19:00 ! Citera #
Fuck ’em

Om dina ”kompisar” dissar dig, är de då verkliga kompisar? De skall vara där för att stötta dig och inte tvärtom.

Manuell låda är idag bara något från forntiden, på lastbilar får man till och med betala extra för att få en sådan.

Jag stöttar dig till 100 och lovar dig att du kommer klara det vartefter, det kommer.
Gäst 2022-05-20 19:31 ! Citera #
Mina polare stressade mig som attans att klara uppkörningen, jag var först i klassen med att få ta körkort och vårat kompisgäng var i stort behov av någon med bil.

Som privatist var oddsen också lite mot mig men det är inget man ska tänka på. Jag sket fullständigt i vad de tyckte och deras åsikter om att jag behövde klara det eftersom jag inte tar körkortet för dem utan för mig. Jag tänker inte sitta och säga att du ska ta det som motivation istället för stress för jag vet att det är enklare sagt en gjort. Men när du har förstått att du tar körkortet för DIG och ingen annan, du har fler än en chans att klara uppkörningen och att det är en fis i rymden om några år. Så släpper stressen.

När jag sen gled in på parkeringen med bilen efter klarad första uppkörning och polarna satt och räckte tummen upp i fönstret. Fanns det ingen bättre känsla (enligt mig iaf) eftersom körkortet är så j**la viktigt för mig. Lycka till! Tänk det som en trevlig city sightseeing med en främmande person så går det vägen.
Gäst 2022-05-20 23:36 ! Citera #
Enligt mig så är det till och med lättare att klara av en manuellt-körkort uppkörning i en liten håla som tex Arvidsjaur än att klara av automatkörkortet i en storstad som Stockholm (Farsta).

Många som skryter och bröstar sig om att de klarat av manuellt körkort och hånar andra är oftast de som klarade av manuella körkortet på landet, dvs lantis-körkort.

Ganska ironiskt.
Gäst 2022-05-21 18:45 ! Citera #
Just manövreringen kring att växla och inte växla är det många som klarar av på ett körprov, och det finns dom som kan manövrera bilen i övrigt perfekt, men dom kan inte köra trafiksäkert och förstå hur man tillämpar regler, så att säga att ett körprov för automat skulle vara mycket enklare än manuellt, har ingen aning om vad dom pratat om
Anonym 2022-05-22 11:31 ! Citera #
Hej, visst är växlingen det svåraste och tar längre tid, men det är oftast inte växlingen som är orsaken till att man kuggat, jag vet om folk som kuggat pga de bl.a missat högrregeln, kollar inte speglarna och döda vinkeln tillräckligt ofta, kanske kör i fel fil, för fort, stannar inte helt vid stopplikt, kör mot rött, kan inte backa runt hörn, det kan du tala om för dina vänner, ett tips är att inte tala om för de när du gör uppkörningen utan gör den och om du får godkänd säger du bara att du fått kortet.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
7
I dag 10:01
3
I går 22:14
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov