Start > Körkortsforum > Kuggat på grund av hastighet

Kuggat på grund av hastighet

Thammy Lucas 2022-05-18 13:38 ! Citera #
Kan inte tror att jag blev kuggat för att jag ökat hastighet i slutet av påfarten mot Danderyd

Grundorsak till underkännandet är:
Trafikregler
Din körning visar brister i att:
Tillämpa de regler som gäller för körning med fordon
Detta får konsekvenser på:
Trafiksäkerhet och beteende
Din körning visar brister i att:
Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder
Brister har visat sig i följande situationer:
Körfält
Motorväg/motortrafikled.

Följande provinnehåll har ingått i ditt körprov:
Säkerhetskontroll
Parkering
Backning
Oskyddade trafikanter
Körfält
Körfältsbyte
Gatukorsning
Cirkulationsplats
Motorväg/motortrafikled
Körning mot mål
Det är viktigt att du tränar mer innan du genomför ditt nästa körprov.
Gäst 2022-05-18 17:37 ! Citera #
Kan det vara så att du kört för snabbt eller för långsamt vid körfältsbyte eller inte kollat döda vinkeln? För snabb rättning vid körfältsbyte? för långsam acceleration vid påfart o ökat farten först precis innan påfarten kanske? Frågade du mer ingående på vad som var fel?
Thammy Lucas 2022-05-18 19:49 ! Citera #
Tack för svaret!
Ja jag körde från E4 mot Stockholm och sedan skulle ta avfarten mot Danderyd, i början av avfarten såg jag ett 60 skyltar men jag missade ett 50 skyltar som hade 200 meter ungefär innan jag körde på motortrafikled (70km/t) då hade jag hastighet 68km/t med tanke att jag skulle anpassa hastigheten när jag skulle komma in i motortrafikled
Men frågorna är skulle hon inte ge mig varning bar eftersom hon sa att allt annat var bra? Och att hon märkte att jag kan köra bra på alla andra setet?
Gäst 2022-05-18 20:32 ! Citera #
Så du råkade köra 18 km/h över hastighetsgränsen om jag förstod det rätt?
Thammy Lucas 2022-05-18 22:02 ! Citera #
Men kan du förklara till mig tack vad menar hon med ”körfält” för att hon förklarade inte vad jag gjorde för fel.

Brister har visat sig i följande situationer:
Körfält (den första jag inte vad menar hon) :? :cry:
Motorväg/motortrafikled. (tack för förklaringen på den punkten)

Tack för din tid :)
Gäst 1 2022-05-19 08:22 ! Citera #
Det enda jag kan tänka mig gällande körfält är att du valt fel körfält eller visat brister vid körfältsbyte. Då kan det va allt från att va du borde tagit rätt körfält tidigare, inte kollat tillräckligt i speglar o döda vinkeln innan du har bytt körfält . Jag bor inte i Stockholmsområdet så kan inte vägarna där alls, men kan det ha funnits en tvåfilig cirkulationsplats du har kört i där du kan ha valt vänster eller höger körfält innan cirkulationsplatsen men att du valt fel o behövt byta körfält efteråt?

Jag tror att det lättaste sättet är att höra av sig till Trafikverket du körde upp hos och fråga :)
Jonas 2022-05-23 02:45 ! Citera #
Om du körde 68 km/t på en sträcka skyltat med 50 km/t så lär det räcka för att bli kuggad! Det spelar liksom ingen roll om du bara råkade missa skylten - lika lite som det hade hjälpt som förklaring om du skulle blivit stoppad av polisen i samma situation.
Gäst 2022-05-26 20:17 ! Citera #
Körfält hette körning i körfält tidigare
Och betyder att bristerna har visat sig när du kör i körfält, alltså rakt fram i ett körfält, har ingenting med körfältsbyte att göra

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo