Start > Körkortsforum > Blinkers vid backparkering

Blinkers vid backparkering

Gäst 2022-05-16 12:51 ! Citera #
Om jag ska backa in i en parkeringsplats och jag tänker svänga ut först för att backa in, ska jag då blinka vänster för att köra ut i rätt vinkel och sedan söka blinkers o backa in? Ska jag använda blinkers som ovan sätt oavsett om backparkering sker på parkeringsplats eller om det sker på enskild väg, eller endast när det sker på enskild väg?
Gäst 2022-05-16 19:28 ! Citera #
Ska du ”trixa” (parkera) så kör på varningsblinkers, det gör jag alltid om jag ”trixar” när jag kör lastbil. Folk kommer fatta vad du håller på med ändå. Även om du är proffs, gör långsamma manövrar. Låtsas att du är dålig, då kommer folk inte att inkräkta och fucka upp det du gör.

Sker det på enskild väg så gäller samma sak.

(Hoppas jag förstod frågan)
Gäst 2022-05-17 08:21 ! Citera #
Hahha ja du förstod nog min fråga :) kommer man undan med detta om man gör så på uppkörningen?
Förarprövaren 2022-05-17 10:21 ! Citera #
Hej!

Nej du ska inte använda varningsblinkers när du backar eller trixar dig in på en o-plats. Ge tecken vid sidoförflyttning dvs när du svänger i position, men inte mera.

Så här står det i Transportstyrelsens författningssamling (= lagtext):

Varningsblinkers

TSFS 2009:83 Transportstyrelsens föreskrifter om användning av vissa varningsanordningar m.m.;

2 kap. Varningsblinker
1§ Körriktningsvisare som särskilt anordnats som varningsanordning (varningsblinker) får användas när fordon på grund av olyckshändelse, motorfel eller liknande orsak blivit stående på sådan plats eller på sådant sätt att det kan utgöra hinder eller fara för övrig trafik.

Trafikinspektören utgår från detta vid sin bedömning av din körning. Det är summan av vad du visar under körningen som är lika med resultatet.

Läs mer om hur inspektören bedömer din körning på https://uppkorningblog.com
Gäst 2022-05-17 22:47 ! Citera #
Eller gör som alla andra outbildade blinka när du backar xD
Gäst 2022-05-18 17:28 ! Citera #
Menade på blinkning när jag svänger ut för att sedan släcka blinkers o backa in. Men om jag förstår rätt så ska jag blinka när jag svänger ut i rätt vinkel för att sedan släcka blinkers o backa in ?:)
Förarprövaren 2022-05-18 21:19 ! Citera #
Gäst 2022-05-18
Menade på blinkning när jag svänger ut för att sedan släcka blinkers o backa in. Men om jag förstår rätt så ska jag blinka när jag svänger ut i rätt vinkel för att sedan släcka blinkers o backa in ?:)
Precis! Det är den enda gången du kan behöva ge tecken vid ett sådant tillfälle.
http://uppkorningblog.com
Gäst 2022-05-19 08:23 ! Citera #
Förarprövaren 2022-05-18
Precis! Det är den enda gången du kan behöva ge tecken vid ett sådant tillfälle.
http://uppkorningblog.com
Då tänkte jag rätt då. :) Tack för svaret
Björn He 2024-04-25 14:34 ! Citera #
Det är ju ganska onödigt att varningsblinka vid parkering eller annars stopp för lastning, även om många transportbilsförare oftast varningsblinkar medan de stannar för lastning någonstans, kanske för att signalera tydligt att fordonet är tillfälligt stillastående (dock inte med anledning av motorfel, olycka och dylikt). Jag vet inte om man riskerar böter på att ha varningsblinkern blinkande medan man stannar på en väg tillfälligt för på- eller avlastning men det står ju inte i Trafikförordningen att varningsblinkern får vara blinkande medan man stannar för på- eller avlastning (och att varningsblinka i en sån situation är ju ganska onödigt), utan den får endast vara blinkande om fordonet blivit stillastående på grund av någon form av olycka som exempelvis motorhaveri, om fordonet stannat på motorväg eller annan väg utom tätbebyggt område så måste fordonsföraren sätta ut en varningstriangel inom ett visst tillfredsställande bakom fordonet.

När man planerar parkering längs vägkanten så skall man nog endast blinka till höger, eller till vänster vid parkering till vänster (i körriktningen) på väg med enkelriktad trafik, för att ge tecken om körning in till vägkanten för att stanna eller parkera, precis som bussen normalt gör vid stopp vid en hållplats, men det är såvitt jag vet ingen skyldighet att ge tecken in till vägkanten vid stannande eller parkering, utan man måste enbart ge tecken vid start från vägkanten, så egentligen måste inte bussförare ge tecken till höger vid stopp vid en hållplats (men bussförare gör normalt det för att signalera tydligt när bussen stannar tillfälligt).

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 18:00
2
I dag 13:14
8
I dag 00:25
3
I går 23:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo