Start > Körkortsforum > Inte kört på 2 år sedan jag to…

Inte kört på 2 år sedan jag tog körkortet - Svårt att hitta tillbaka?

Gäst 2022-05-14 08:05 ! Citera #
Det var hela 2 år sedan jag tog körkortet och har inte suttit bakom ratten sedan uppkörningsdagen.

Detta pga att jag ej haft ekonomin att köpa bil så jag har ingen möjlighet att få känna på ratten ens.

Dock övningskörde jag extremt mycket innan min uppkörning.

Jag tror jag hade sammanlagt mer än 200-300 lektioner hos trafikskola och kanske 100 lektioner privat hemma.

Dessutom pluggade jag som attans på teoriprovet genom att läsa boken in och ut.

Klarade teoriprovet på första försöket och uppkörningen på andra.

Tror ni att det kommer att bli svårt för mig att komma tillbaka till trafiken igen eller blir det svårt att få in det igen efter ett så långt uppehåll direkt efter körkortet?

Någon som varit i ungefär samma situation?
Gäst 2022-05-15 08:15 ! Citera #
Eftersom alla människor är individer är det bara du själv som vet hur du funkar.

Ett tips, dra till en bilhandlare och låtsas vilja köpa bil. Du måste ju provköra för att kunna bestämma dig = gratis övning.
Gäst 2022-05-16 10:52 ! Citera #
Hade du tagit 20 lektioner ja förmodligen. Men ”200-300 lektioner hos trafikskola och kanske 100 lektioner privat hemma” Satan! Du har ju kört mer än de flesta, bara att tuta och köra ;) Klart det är osäkert i början men du har ju körkort så det är ju inte olagligt bara för att man känner sig lite osäker.
Gäst 2022-05-16 11:56 ! Citera #
Gäst 2022-05-16
Hade du tagit 20 lektioner ja förmodligen. Men ”200-300 lektioner hos trafikskola och kanske 100 lektioner privat hemma” Satan! Du har ju kört mer än de flesta, bara att tuta och köra ;) Klart det är osäkert i början men du har ju körkort så det är ju inte olagligt bara för att man känner sig lite osäker.
Ja, det blev tyvärr alldeles för många lektioner från trafikskolor (rip plånboken, jag hade ju kunnat köpa en bil för de pengarna istället) då jag flyttade runt i Sverige ett tag så var tvungen att skriva in mig på ena skola till det andra. Hamnade tills slut här i Stockholm där jag klarade uppkörningen vid Farsta.

2 år tidigare kände jag mig bekväm bakom ratten men efter pausandet så känns det nervöst igen. Dessutom vet jag inte hur det är med känslan att köra själv utan någon som sitter bredvid. Har som sagt aldrig kört själv ensamt i bilen.

Måste väl vara en stor skillnad på känslan? Jag tänkte mer på att tidigare hade man ju en trafiklärare som hade foten på bromsen ifall något skulle hända. Nu har man bara sig själv.

Jag kan fortfarande lagar och regler då jag håller igång kunskap genom att läsa trafikboken lite då och då. Intuitionen i trafiken hade jag tidigare när jag samspelade med mina medtrafikanter men jag vet inte om allt sitter kvar efter så långt avbrott. Stockholmtrafiken vad jag kommer ihåg handlar mycket om beslutsamhet och att våga ta för sig, vara djärv.

Är det värt det att köra några gånger med en trafiklärare igen? (fast den här gången sätter de väl inga övningskörskyltar i baken på bilen?).

Om ni var i samma situation: hade ni då börjat med trafikskolan lite smått eller sparat de pengarna att köpa en bil och ge sig ut själv istället?

Har tyvärr inga släktingar eller vänner här i Stockholm som kan tänka sig att sitta bredvid mig så jag kan känna lugnet som jag kände tidigare när jag övningskörde.
Gäst 2022-05-23 16:43 ! Citera #
Svårt för mig att sätta mig in i situationen. Jag körde själv till affären och köpte godis då och då under min övningskörningsperiod. Det känns ju som att du antingen inte är helt säker på din förmåga att hantera bilen eller så är du inte helt säker på skyltar och regler. Fortfarande, sätt dig i bilen och kör ;) Se vad som händer. Hehe.
Gäst 2022-05-25 22:46 ! Citera #
Men.

Boka körlektion på närmsta bilskola.

förklara situationen.

du kan inte förlora körkortet för sådan sak.

finns människor som har körkort men inte kört på 20-30år. de vågar inte köra alls.

så boka in körlektion bara. inget akämmas över, tvärtom du vill fräsha upp kunskaperna som hamnat på dammhyllan.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor