Start > Körkortsforum > Får man köra med sitt ID-kort …

Får man köra med sitt ID-kort efter klarad uppkörning?

mdiej 2022-05-12 16:50 ! Citera #
Klarade uppkörningen idag och tänkte köra lite nu i helgen men har inte fått mitt körkort än och tvivlar på att det är färdigt redan imorgon. Får man köra med sitt vanliga ID-kort så länge? Tyckte att handledaren sa det, men är inte säker då jag halvlyssnade efter att jag fick höra att jag fick godkänt :lol: .
Gäst 2022-05-12 19:19 ! Citera #
Antar att inspektören hade en ”padda” som du och han knappade på, va? Alltså digitalt

Förr var det på papper och när du blev godkänd fick du ett av papperen att ha med dig i bilen tills du fick det riktiga kortet (tar typ en vecka).

Nu får man inget sånt papper, alltså betyder det att allt är digitalt och skickat till transportstyrelsen direkt. Stannar polisen dig ser de att du har klarat kortet och du kan vara lugn
Gäst 2022-05-12 19:41 ! Citera #
Ja, du får köra med giltig ID-handling tills ditt körkort kommer.
Gäst 2022-05-12 21:08 ! Citera #
Det går digitalt till transportstyrelsen, trafikinspektören säger till dig i slutet att du får köra när den har fått klartecken från transportstyrelsen, det händer ibland att det är strul och inte går att skicka beslutet, men om du har fått ett protokoll på din mail så får du köra med en giltig id handling i högst 2 månader i Sverige, eller tills du har hämtat ut ditt körkort, du får inte köra i andra länder med id. Utan måste vänta tills du har körkortet i handen. Det kommer ett rekommenderat brev hem där det står var du ska gå och hämta ut ditt körkort. Det tar ca 3-10 arbetsdagar innan du får brevet
Björn He 2022-05-12 22:32 ! Citera #
När man blivit godkänd på både teoriprovet och körprovet så har man automatiskt fått körkort, som registreras i Transportstyrelsens körkortsregister. Det tar ju tid att få det ”riktiga” körkortet men tills det är färdigtillverkat så får man köra utan körkort, under förutsättning att man har någon annan legitimationshandling som kan uppvisas vid eventuell körkortskontroll, för därigenom kan polisen notera om man är inskriven i Transportstyrelsens körkortsregister.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest