Start > Körkortsforum > Teori & trafikregler > Utfartsregel gäller även cykli…

Utfartsregel gäller även cyklister?

Agent92 2022-05-09 19:22 ! Citera #
När man kör ut ifrån en parkering så finns det ofta en korsande cykelbana. Bilen som kör ut från parkeringen ska såklart väja för bilarna på den vägen man ska köra in på men ska man även väja för cyklister på cykelbanan?
Björn He 2022-05-09 21:30 ! Citera #
Alltså, när man är på väg ut till en körbana från någon väg som korsar en gång- eller cykelbana (normalt genom att vara upphöjd till gång- eller cykelbanan) så har man såvitt jag vet väjningsplikt även mot gående respektive cyklister (och förare av moped klass II), eftersom man är på väg att korsa deras bana, vilket också är enda tillfället ett fordon får framföras på en gång- eller cykelbana. Sen har man naturligtvis också väjningsplikt mot all fordonstrafik som redan färdas på körbanan.

Så om man korsar en gång- eller cykelbana för att komma ut från en väg in på en körbana så är det alltså EJ högerregeln, eftersom inte väjningsplikt mot fordon från höger gäller på platser där utfartsregeln gäller.

I höstas blev en man som heter Bengt Askendal faktiskt misstänkt för att ha missat väjningsplikt enligt högerregeln, efter en kollision på Sorundavägen med en kvinnlig bilist som svängde höger ut på Sorundavägen från någon anslutande villagata och vid utfarten från villagatan blev påkörd i vänstersidan av Bengts motorcykel.
MEN med hjälp från advokat Elsa Segerros lyckades Bengt frias från åtal för brott mot Trafikförordningen, genom bevis på att det var den kvinnliga bilister, och inte Bengt, som haft (men missat) väjningsplikt - eftersom kvinnan var på väg ut från ett villaområde som såvitt känt räknas som fastighets-/tomtmark och vid utfarten från villaområdet är det alltså därför EJ högerregeln för högerregeln gäller ju EJ vid en utfart.
Gäst 2022-05-13 09:24 ! Citera #
Cyklar räknas som fordon och ska således följa trafikreglerna.
Sen i verkligheten gör dom oftast inte det, och då får man lov att vara försiktig då även många cyklister är
fullkomliga idioter.

T.ex ska en cyklist respektera utfartsregeln, svägningsregeln, högerregeln m.m
Björn He 2022-05-13 22:39 ! Citera #
Gäst 2022-05-13
Cyklar räknas som fordon och ska således följa trafikreglerna.
Sen i verkligheten gör dom oftast inte det, och då får man lov att vara försiktig då även många cyklister är
fullkomliga idioter.

T.ex ska en cyklist respektera utfartsregeln, svägningsregeln, högerregeln m.m
Om du säger att cyklister skall efterleva gällande trafikregler, då är det väl fel av cyklister att missa plikten att lämna företräde åt fordon från höger och säga att inte de lärt sig högerregeln, för det är väl relativt vanligt förekommande att cyklister missar väjningsplikt enligt högerregeln p.g.a. brister i kunskap om gällande trafikregler.

Cyklister som är oskyddade löper dessvärre större risk att skadas allvarligt i eventuella trafikolyckor. Det var faktiskt för några år sen en 16-årig pojke i Frankrike som dödades i en påkörningsolycka i nån vägkorsning där han, som cyklade ut från en korsande väg till höger, blev påkörd av en bilist som av okänd orsak inte hade väjt/stannat för att ge pojken företräde trots att det egentligen är högerregeln där.
Den dödade pojkens föräldrar är säkert mycket arga på bilisten som missade ”priorité à droite” (som högerregeln kallas på franska) - men vissa ”trafikkritiker” lär kanske anse att pojken själv varit medvållande till kollisionen, för han ska väl inte ha tittat vänster för att uppmärksamma bilisten; om han hade gjort det så hade han väl (med stor säkerhet) noterat att bilisten inte ämnar stanna för att lämna företräde (trots att han egentligen måste det) och i en sådan trafiksituation borde man väl stanna upp för att släppa förbi bilisten - istället för att köra rakt ut på vägkorsningen, med risk för att bli påkörd.

Alltså, jag kunde lika väl själv ha råkat ut en sån högerregelsolycka när jag cyklade till Älvsjöskogen, och på vägen dit skulle svänga vänster in på Johan Skyttes väg från Långbrovägen; just när jag var på väg ut från Långbrovägen så fick jag (två gånger!) uppmärksamma i vänster ögonvrå en Volvo (och en annan bil som jag inte minns vilken det var) som närmade sig gatukorsningen i full fart utan någon som helst avsikt att väja/stanna för att lämna företräde åt mig (trots att det egentligen är högerregeln där), och då ansåg jag mig nödgad att stanna upp för att släppa förbi biljäveln - för det kändes ju livsfarligt att cykla bara rakt ut på korsningen med risk för att bli överkörd (och kanske få samma öde som franske pojken fick).

Med tanke på fordonsförare som relativt ofta missar plikten att stanna/väja för att lämna företräde och fri väg åt fordon från en korsande väg till höger, så anser jag att det är konstigt tänkt vägar som Johan Skyttes väg där det är lagstiftat att man har väjningsplikt enligt högerregeln vid korsningar, trots att en väjningspliktsregel som högerregeln kan vara potentiellt trafikfarlig - och det är ju VERKLIGEN INTE bra. Liksom, relativt många fordonsförare verkar tydligen ha tendens att uppfatta att en väg som Johan Skyttes väg är en ”huvudled” - och fordonsförare som gör såna nybörjarfel är ju verkligen potentiell trafiksäkerhetsrisk!
Jag undrar om inte svenska staten borde ta ansvar för att motverka trafiksäkerhetsrisker som trafikfarliga trafikregler; om en väjningspliktsregel som högerregel utgör en trafiksäkerhetsrisk så måste man ju faktiskt vidta åtgärder för att avveckla såna jävla helvetesregler!
Björn He 2022-05-18 13:54 ! Citera #
Gäst 2022-05-13
Cyklar räknas som fordon och ska således följa trafikreglerna.
Sen i verkligheten gör dom oftast inte det, och då får man lov att vara försiktig då även många cyklister är
fullkomliga idioter.

T.ex ska en cyklist respektera utfartsregeln, svägningsregeln, högerregeln m.m
Det skedde faktiskt en högerregelsolycka på Gamla Tyresövägen genom Enskede, där tydligen en eller två cyklister av någon orsak kolliderade med en bilist som kom körande från någon korsande väg till höger, men såvitt jag känner till har bilisten varken misstänkts eller dömts för något brott mot Trafikförordningen, som cyklisten lär ha. Cyklisten som hade väjningsplikt enligt högerregeln råkade av någon orsak missa plikten att, innan denne kör vidare, väja/stanna för att lämna företräde och fri väg åt bilisten som kom från höger.
Den vanligaste orsaken till högerregelsolyckor med cyklister är väl att cyklister är såpass okunniga att de börjar köra utan att ha fått tillräckliga kunskaper som gällande trafikregler som högerregeln, och det är faktiskt ett grovt nybörjarfel.

Det var för ett par år sen nån ung kille som tydligen körde på en cyklist som inte lämnade företräde åt killens bil som kom från höger vid nån gatukorsning i Norrköping, och i det fallet gick killen helt fri, troligtvis för att cyklisten och inte killen varit vållande till påkörningsolyckan, genom att ha missat väjningsplikt enligt högerregeln.
^Men något anmärkningsvärt är väl att killen gått helt fri trots att killen ska ha kört bara direkt ut från den högra korsande vägen; killen som körde på den där cyklisten som hade väjningsplikt lär väl inte ha tittat vänster vid gatukorsningen. Borde det inte vara bestraffningsbart att köra in på en högerregelskorsning utan att uppmärksamma fordonsförare som har väjningsplikt enligt högerregeln? Det lär väl inte vara bestraffningsbart om den som kommit från höger (generellt sett) gått helt fri; jag bedömer personligen att det är bristande omsorg och aktsamhet att missa plikten att lämna företräde åt fordon från höger, och huruvida en fordonsförare från höger (som har ”förkörsrätt”) tittat vänster eller inte är å andra sidan en bagatell i jämförelse.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

GRATIS:
Teoribok 2023

Teoribok – den senaste körkortsboken med körkortsteori 2023
Ladda ner Teoribok
PDF   335 sidor   28 MB