Cyklar räknas som fordon och ska således följa trafikreglerna.
Sen i verkligheten gör dom oftast inte det, och då får man lov att vara försiktig då även många cyklister är
fullkomliga idioter.
T.ex ska en cyklist respektera utfartsregeln, svägningsregeln, högerregeln m.m
Om du säger att cyklister skall efterleva gällande trafikregler, då är det väl fel av cyklister att missa plikten att lämna företräde åt fordon från höger och säga att inte de lärt sig högerregeln, för det är väl relativt vanligt förekommande att cyklister missar väjningsplikt enligt högerregeln p.g.a. brister i kunskap om gällande trafikregler.
Cyklister som är oskyddade löper dessvärre större risk att skadas allvarligt i eventuella trafikolyckor. Det var faktiskt för några år sen en 16-årig pojke i Frankrike som dödades i en påkörningsolycka i nån vägkorsning där han, som cyklade ut från en korsande väg till höger, blev påkörd av en bilist som av okänd orsak inte hade väjt/stannat för att ge pojken företräde trots att det egentligen är högerregeln där.
Den dödade pojkens föräldrar är säkert mycket arga på bilisten som missade ”priorité à droite” (som högerregeln kallas på franska) - men vissa ”trafikkritiker” lär kanske anse att pojken själv varit medvållande till kollisionen, för han ska väl inte ha tittat vänster för att uppmärksamma bilisten; om han hade gjort det så hade han väl (med stor säkerhet) noterat att bilisten inte ämnar stanna för att lämna företräde (trots att han egentligen måste det) och i en sådan trafiksituation borde man väl stanna upp för att släppa förbi bilisten - istället för att köra rakt ut på vägkorsningen, med risk för att bli påkörd.
Alltså, jag kunde lika väl själv ha råkat ut en sån högerregelsolycka när jag cyklade till Älvsjöskogen, och på vägen dit skulle svänga vänster in på Johan Skyttes väg från Långbrovägen; just när jag var på väg ut från Långbrovägen så fick jag (två gånger!) uppmärksamma i vänster ögonvrå en Volvo (och en annan bil som jag inte minns vilken det var) som närmade sig gatukorsningen i full fart utan någon som helst avsikt att väja/stanna för att lämna företräde åt mig (trots att det egentligen är högerregeln där), och då ansåg jag mig nödgad att stanna upp för att släppa förbi biljäveln - för det kändes ju livsfarligt att cykla bara rakt ut på korsningen med risk för att bli överkörd (och kanske få samma öde som franske pojken fick).
Med tanke på fordonsförare som relativt ofta missar plikten att stanna/väja för att lämna företräde och fri väg åt fordon från en korsande väg till höger, så anser jag att det är konstigt tänkt vägar som Johan Skyttes väg där det är lagstiftat att man har väjningsplikt enligt högerregeln vid korsningar, trots att en väjningspliktsregel som högerregeln kan vara potentiellt trafikfarlig - och det är ju VERKLIGEN INTE bra. Liksom, relativt många fordonsförare verkar tydligen ha tendens att uppfatta att en väg som Johan Skyttes väg är en ”huvudled” - och fordonsförare som gör såna nybörjarfel är ju verkligen potentiell trafiksäkerhetsrisk!
Jag undrar om inte svenska staten borde ta ansvar för att motverka trafiksäkerhetsrisker som trafikfarliga trafikregler; om en väjningspliktsregel som högerregel utgör en trafiksäkerhetsrisk så måste man ju faktiskt vidta åtgärder för att avveckla såna jävla helvetesregler!