Parkering i 10 min och under det skylt för återvändsgata. Får man parkera på vänster sida? Det finns ingen skylt från andra hållet när man vänt på vändplatsen.
Länk till Google Maps:
12 Sven Hultins gata
https://maps.app.goo.gl/Bqgivz43RqL1wc737
När jag tittar på gatufotona så kan jag se att det finns en parkeringsförbudsskylt uppsatt direkt efter vändzonen, och alltså får man INTE parkera på den högra sidan av vägen sett i riktning från vändzonen, utan parkering är påbjuden längs vägkanten till höger i riktning mot vändzonen. Vad gäller parkering på vänster sida så är det EJ tillåtet:
Enligt en av grundreglerna för parkering så skall en fordonsförare parkera eller annars tillfälligt stanna för på-/avstigning eller på-/avlastning längs vägkanten till höger (sett i färdriktningen), utom på en väg som har enkelriktad trafik (som EJ återvändsgränden har) där det är tillåtet att parkera eller stanna även längs vägkanten på vänster sida - OCH när ett annat fordon med fler hjul än två har stannat eller parkerat, eller när en anordning som exempelvis en container har ställts upp, längs vägkanten så får en fordonsförare EJ parkera bredvid det andra fordonet eller den uppställda anordningen - och (förstås) ej heller närmare ett annat stannande eller parkerat fordon än att det går att kliva i och ur fordonet.
Ja det stämmer ju att på de gamla bilderna hade man inte fått lova att parkera på höger sida riktning från vändzonen. Men i dagsläget finns inte den skylten kvar.