Moped

Gäst 2022-05-02 20:52 ! Citera #
Hej
Om en Moped kommer från vänster sida och du ska köra rakt fram vem ska då lämna företräde ?
Gäst 2022-05-02 21:28 ! Citera #
Lite för lite information, var det på en huvudled eller inte? Kom den från en utfart?

Gissar att du snackar högerregeln och inte befann dig på en huvudled, om detta är fallet hade mopeden väjningsplikt till dig som kom från dens höger enligt högerregeln. Men i mitt tycke ska man ändå ha lite is i magen när det gäller företräde vid högerregeln eftersom det är en del som inte förstår den. Med det menar jag att jag inte skulle kasta mig ut i en korsning bara för jag har företräde, utan jag skulle göra mig säker på att bilen till vänster stannar.
Björn He 2022-05-03 19:39 ! Citera #
Alltså, rent juridiskt så måste ju en mopedist väja för att lämna företräde och fri väg åt ett fordon från den korsande vägen till höger (i mopedens färdriktning), om det är väjningsplikt enligt högerregeln i just den korsningen.

Nån gång strax före min 20-årsdag var det nån 16-årig tjej som kom körande på moped på Johan Skyttes väg i Långbro, ungefär där jag bor, och missade högerregeln vid korsningen med Vältstigen där jag var på väg att göra en vänstersväng in på Johan Skyttes väg i hennes motsatta riktning, men eftersom hon varken var tillräckligt uppmärksam på att min bil just kom körande från Vältstigen eller ens började stanna för att lämna företräde tillräckligt tidigt så åkte mopeden in i bakre vänstersidan på min bil. Lyckligtvis blev hon inte jättestort skadad i kraschen, men har man missat väjningsplikt enligt högerregeln så får man väl lov att inse sitt misstag och försöka lära sig av det.
Jag har funderat mycket på om det verkligen är rimligt att ha lagstiftat att det är högerregeln på Johan Skyttes väg, trots att många ofta brukar missa sin plikt att lämna företräde åt fordon från de korsande vägarna till höger där; liksom, på en väg som Johan Skyttes väg kör fordonsförare relativt ofta som om de uppfattar att den vägen är en ”huvudled”, och det utgör faktiskt en potentiell trafiksäkerhetsrisk.

P.S.: En diskussion som denna här väl mer hemma i kategorin ”Teori och Trafikregler”, går det att flytta denna tråd till den kategorin?
Björn He 2022-05-03 21:31 ! Citera #
Gäst 2022-05-02
Lite för lite information, var det på en huvudled eller inte? Kom den från en utfart?

Gissar att du snackar högerregeln och inte befann dig på en huvudled, om detta är fallet hade mopeden väjningsplikt till dig som kom från dens höger enligt högerregeln. Men i mitt tycke ska man ändå ha lite is i magen när det gäller företräde vid högerregeln eftersom det är en del som inte förstår den. Med det menar jag att jag inte skulle kasta mig ut i en korsning bara för jag har företräde, utan jag skulle göra mig säker på att bilen till vänster stannar.
Ja att tillämpa högerregeln alltför strikt kan faktiskt medföra trafikolycka om man har otur. Jag tycker personligen att det är konstigt tänkt med trafikregler som högerregeln, eftersom såna regler kan utgöra en potentiell trafiksäkerhetsrisk, och att ha såna livsfarliga regler är ju faktiskt INTE BRA!
Högerregeln utgör ju en trafiksäkerhetsrisk framförallt vid vägkorsningar där fordon vänsterifrån oftast brukar missa sin plikt att väja för att lämna företräde och fri väg åt fordon högerifrån, som är vanligt förekommande på vägar som Johan Skyttes väg i Långbro där jag bor.

När jag skulle ta en cykeltur till Älvsjöskogen, och då svängde vänster in på Johan Skyttes väg från Långbrovägen, så fick jag minst två gånger nästan tvärbromsa p.g.a. bilister som kom körande mot korsningen vänsterifrån i rasande fart utan någon som helst avsikt att väja för att lämna företräde åt mig, trots att jag kom cyklande från höger i en korsning där det egentligen är högerregeln. Om jag hade cyklat bara rakt in på gatukorsningen utan att titta vänster, alternativt bara cyklat vidare utan att stanna upp för att släppa förbi bilisten, så skulle jag ha haft jättestor risk för att bli överkörd.
Men å andra sidan skulle det riskera att bli dyrt för bilisterna vid en eventuell överkörning, eftersom de skulle riskera trafikböter för att ha missat väjningsplikt enligt högerregeln såväl som skyldighet att genom sitt trafikförsäkringsbolag betala skadestånd (som man enligt trafikskadelagen är skyldig att göra för kollision med cyklist ÄVEN om cyklisten varit vållande).
Gäst 2022-05-03 22:09 ! Citera #
Det borde finnas en t-kors regel, att utfartsregeln gäller om det är en t-korsning, för det är inte många som lämnar fordon som kommer från höger företräde i dessa korsningar ^^
Björn He 2022-05-03 22:41 ! Citera #
Gäst 2022-05-03
Det borde finnas en t-kors regel, att utfartsregeln gäller om det är en t-korsning, för det är inte många som lämnar fordon som kommer från höger företräde i dessa korsningar ^^
I vissa länder (men sannerligen inte i Sverige) finns det faktiskt en särskild T-korsningsregel som avviker från högerregeln eller vänsterregeln. Personligen skulle jag önska att en T-korsningsregel hade funnits även i den svenska Trafikförordningen, med hänsyn till att en särskild T-korsningsregel skulle vara relativt mycket trafiksäkrare än högerregeln (eftersom fordonsförare relativt ofta missar plikten att lämna företräde åt fordon från den högra korsande vägen i T-korsningar).
Enligt T-korsningsregeln (som dock ännu ej är införd i Sverige trots att den egentligen borde införas) så är det i en trevägskorsning svängande fordonsförare som har väjningsplikt mot ALL fordonstrafik som färdas rakt fram:

Låt oss säga att väg A som går rakt fram förgrenar sig till en väg B till höger, eller till vänster sett i mötande färdriktning.
Då är det alltså fordonsförare på väg in på väg A från väg B som har väjningsplikt mot ALL fordonstrafik som färdas på väg A, oavsett om trafiken närmar sig korsningen från höger eller vänster (och om en fordonsförare från väg B planerar vänstersväng i korsningen så har hen förstås också väjningsplikt mot vänstersvängande fordon högerifrån sett i hens färdriktning).
Gustav Wennerberg 2023-07-14 15:25 ! Citera #
Vad gör jag när mopeder stannar i korsningar hela tiden han håller inte Tomgången Vad är det för fel är det tändstiftet eller är det batteriet den klass 2 mopeden PGO Byggmax en 2001 Han stänger av sig på Tomgången Jag ställer en fråga Vad kan det vara för fel Tomgången är väldigt hög

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor