Lite för lite information, var det på en huvudled eller inte? Kom den från en utfart?
Gissar att du snackar högerregeln och inte befann dig på en huvudled, om detta är fallet hade mopeden väjningsplikt till dig som kom från dens höger enligt högerregeln. Men i mitt tycke ska man ändå ha lite is i magen när det gäller företräde vid högerregeln eftersom det är en del som inte förstår den. Med det menar jag att jag inte skulle kasta mig ut i en korsning bara för jag har företräde, utan jag skulle göra mig säker på att bilen till vänster stannar.
Ja att tillämpa högerregeln alltför strikt kan faktiskt medföra trafikolycka om man har otur. Jag tycker personligen att det är konstigt tänkt med trafikregler som högerregeln, eftersom såna regler kan utgöra en potentiell trafiksäkerhetsrisk, och att ha såna livsfarliga regler är ju faktiskt INTE BRA!
Högerregeln utgör ju en trafiksäkerhetsrisk framförallt vid vägkorsningar där fordon vänsterifrån oftast brukar missa sin plikt att väja för att lämna företräde och fri väg åt fordon högerifrån, som är vanligt förekommande på vägar som Johan Skyttes väg i Långbro där jag bor.
När jag skulle ta en cykeltur till Älvsjöskogen, och då svängde vänster in på Johan Skyttes väg från Långbrovägen, så fick jag minst två gånger nästan tvärbromsa p.g.a. bilister som kom körande mot korsningen vänsterifrån i rasande fart utan någon som helst avsikt att väja för att lämna företräde åt mig, trots att jag kom cyklande från höger i en korsning där det egentligen är högerregeln. Om jag hade cyklat bara rakt in på gatukorsningen utan att titta vänster, alternativt bara cyklat vidare utan att stanna upp för att släppa förbi bilisten, så skulle jag ha haft jättestor risk för att bli överkörd.
Men å andra sidan skulle det riskera att bli dyrt för bilisterna vid en eventuell överkörning, eftersom de skulle riskera trafikböter för att ha missat väjningsplikt enligt högerregeln såväl som skyldighet att genom sitt trafikförsäkringsbolag betala skadestånd (som man enligt trafikskadelagen är skyldig att göra för kollision med cyklist ÄVEN om cyklisten varit vållande).