Start > Körkortsforum > Motorbromsning

Motorbromsning

:)) 2022-04-28 18:05 ! Citera #
Hejsan! Är bara aningens förvirrad när det kommer till det här med motorbromsning. För jag har tidigare oftast (självklart beroende på situationen) börjat med att släppa på gasen ett tag (men innan jag kommer ned på det rätta varvtalet) innan jag växlat ned och snällt lyft upp kopplingen igen för att få ned farten på bilen innan en korsning eller om jag kör av motorvägen. Men är detta fel? Ska jag bara lyfta på gasen utan att växla ned innan jag kommer till ca varvtal 1300? Men känns som att jag knappt kommer sakta ned då vid vissa tillfällen när jag försöker motorbromsa.
Gäst 2022-04-28 21:33 ! Citera #
:)) 2022-04-28
Hejsan! Är bara aningens förvirrad när det kommer till det här med motorbromsning. För jag har tidigare oftast (självklart beroende på situationen) börjat med att släppa på gasen ett tag (men innan jag kommer ned på det rätta varvtalet) innan jag växlat ned och snällt lyft upp kopplingen igen för att få ned farten på bilen innan en korsning eller om jag kör av motorvägen. Men är detta fel? Ska jag bara lyfta på gasen utan att växla ned innan jag kommer till ca varvtal 1300? Men känns som att jag knappt kommer sakta ned då vid vissa tillfällen när jag försöker motorbromsa.
Ju lägre växel ju högre motorbromsning, det jag lärde mig var att släppa gasen i god tid och tryck in kopplingen när varvtalet är så lågt att det känns i bilen, välj sedan mest lämplig växel.
Gäst 2022-04-28 21:39 ! Citera #
:)) 2022-04-28
Hejsan! Är bara aningens förvirrad när det kommer till det här med motorbromsning. För jag har tidigare oftast (självklart beroende på situationen) börjat med att släppa på gasen ett tag (men innan jag kommer ned på det rätta varvtalet) innan jag växlat ned och snällt lyft upp kopplingen igen för att få ned farten på bilen innan en korsning eller om jag kör av motorvägen. Men är detta fel? Ska jag bara lyfta på gasen utan att växla ned innan jag kommer till ca varvtal 1300? Men känns som att jag knappt kommer sakta ned då vid vissa tillfällen när jag försöker motorbromsa.
Släpp bara på gasen, det räcker gott och väl, ska du svänga på en landsväg kan det va bra att ha den växel som du har när du svänger i med högre varv på, men annars så är tanken att du ska spara bränsle och inte bromsbelägg, så då motorbromsar du med lägre varvtal, dock inte under tomgång (ca 800 rpm) och använd fotbromsen. Innan du kör av motorvägen ska du inte bromsa. Men så klart så kanske du behöver ta ner farten beroende på hur avfarten ser ut. Grundtanken är att ha samma hastighet tills du når avfarten, först då ska du ta ner farten, för att inte hindra och störa de som kör bakom dig på motorvägen och som ska fortsätta köra vidare där. Har du ingen bil bakom, ja då kan man så klart ta ner farten tidigare osv. Allt beror på situationen

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov