Start > Körkortsforum > Rädsla, stress och osäkerhet

Rädsla, stress och osäkerhet

Anjelika 2022-04-27 11:00 ! Citera #
Jag har totalt kört 40 lektioner på trafikskolan. Är det normalt att känna sig rädd och osäker i trafiken vid det här laget? Jag vet att det är individuellt men jag känner mig uppgiven och börjar ifrågasätta mig själv om jag verkligen kan ta körkort.. Jag vet att jag måste bara öva tills jag känner mig 100% säker med min körning och att det är okej att känna som jag gör och att jag kommer ta mig igenom det. Jag upplever störst stress vid rondeller med mycket trafik. Då har jag tendens på att tvivla mycket ifall jag kan köra eller inte trots att jag vet att jag kan (när det finns lucka dvs). Jag mår så dålig när jag inte presterar på lektionerna även om jag är där för att lära mig. Det är bara massa destruktiva tankar som att jag är värdelös och inte kunnig trots att jag vet att jag kan köra bra när jag väl inte är ett nervösvrak. Jag funderar på om KBT behandling kanske skulle hjälpa mig? Jag vill bara bli bättre och hantera stressen på ett fint sätt. Jag vill inget annat än att ta körkortet och jag kommer ALDRIG ge upp tills jag får det i handen men vägen dit är verkligen inte lätt för mig.

Någon annan som har/haft samma upplevelse och tagit sig ur sin rädsla och osäkerhet i trafiken? Jag skulle behöva höra något positivt just nu.. Till er alla som tagit körkortet trots brister och svackor, verkligen stort grattis :) Ni är bäst!
Lolii 2022-04-27 12:02 ! Citera #
Har känt samma. Ibland känns det som man har världens bästa självförtroende och ibland är man så himla osäker & tror inte på sig själv.

Men samtidigt är man tjurskallig och vet att ”vill man så kan man” & det kan även du!
Tro på dig själv, du är förmodligen mycket bättre än du själv tror.

Prova meditera före du ska köra. Law of attraction meditation har funkat för mig. Känner mig mycket lugnare och positivare då (kanske låter lite kliche) men funkar iallafall för mig.

Sen har jag kommit på att jag blir osäker av körskoleläraren. Rädd att göra fel, men man måste intala sig själv att det faktiskt är okej att göra fel. Det är så vi lär oss nånting. Sen är det bättre att du gör fel på lektionen än på uppkörningen.

Lärarna dömmer inte, det är inte nått prov. Du är där för att lära dig inte för att bli bedömd.

Tro på dig själv, tänk bara hur härligt det kommer kännas när du väl har körkortet i handen.

Lycka till.
Gäst 2022-04-28 22:04 ! Citera #
Se det såhär.

Du går i körskolan för att faktiskt lära dig köra bil och lära dig trafikregler, så att du blir så småningom en trafiksäker förare i trafiken.

Du sitter i skolan av en anledning, så försök o släppa stressen över detta, då och hoppas, det kommer bli skitkul med varje lektion med tiden ska du se. jag lovar, det är enkelt när du förstår ”varför” man ska tänka så.

Så var det för mig, ändrade inställning, vill lära mig. sen var det galet kul, längtade tom nästa lektion och uppkörningen på slutet.

Det är inte en tävling det är frågan om, du håller faktiskt på att ta ett körkort, släpp prestigen. ingen medalj du ska försöka ta och visa andra, det är faktiskt bara ett körkort.

När du väl har den så är det satans frihet....love it ;)
Anjelika 2022-04-29 08:37 ! Citera #
Lolii 2022-04-27
Har känt samma. Ibland känns det som man har världens bästa självförtroende och ibland är man så himla osäker & tror inte på sig själv.

Men samtidigt är man tjurskallig och vet att ”vill man så kan man” & det kan även du!
Tro på dig själv, du är förmodligen mycket bättre än du själv tror.

Prova meditera före du ska köra. Law of attraction meditation har funkat för mig. Känner mig mycket lugnare och positivare då (kanske låter lite kliche) men funkar iallafall för mig.

Sen har jag kommit på att jag blir osäker av körskoleläraren. Rädd att göra fel, men man måste intala sig själv att det faktiskt är okej att göra fel. Det är så vi lär oss nånting. Sen är det bättre att du gör fel på lektionen än på uppkörningen.

Lärarna dömmer inte, det är inte nått prov. Du är där för att lära dig inte för att bli bedömd.

Tro på dig själv, tänk bara hur härligt det kommer kännas när du väl har körkortet i handen.

Lycka till.
Ja det är verkligen så! Man är så envis för man vet att man kan så man fortsätter kämpa. Man vill ju inte ge upp!

Jag ska prova meditera mer! Tack för jättebra tips :D

Ja men precis, jag har ju verkligen prestationsångest vilket verkligen inte gynnar en själv när syftet är att lära sig. Måste verkligen släppa det!

Ja lärarna ska ju vara där för att stötta en till att klara körkortet men tyvärr har jag gått på trafikskolor som inte varit bra för mig vilket resulterade till att jag blev mer osäker och stressad i trafiken. Jag jobbar på det och det är en process! Det kommer bli bättre.

Tack snälla du för dina fina ord, det betyder mycket :)
Anjelika 2022-04-29 08:51 ! Citera #
Gäst 2022-04-28
Se det såhär.

Du går i körskolan för att faktiskt lära dig köra bil och lära dig trafikregler, så att du blir så småningom en trafiksäker förare i trafiken.

Du sitter i skolan av en anledning, så försök o släppa stressen över detta, då och hoppas, det kommer bli skitkul med varje lektion med tiden ska du se. jag lovar, det är enkelt när du förstår ”varför” man ska tänka så.

Så var det för mig, ändrade inställning, vill lära mig. sen var det galet kul, längtade tom nästa lektion och uppkörningen på slutet.

Det är inte en tävling det är frågan om, du håller faktiskt på att ta ett körkort, släpp prestigen. ingen medalj du ska försöka ta och visa andra, det är faktiskt bara ett körkort.

När du väl har den så är det satans frihet....love it ;)
Ja exakt! Jag är där för att lära mig, inte bli bedömd. Jag har tidigare längtat till varje lektion men det blev till en rädsla och osäkerhet efter att jag upplevde en hemsk situation med en trafiklärare. Jag försöker hitta glädjen i att köra igen. Att längta till sin körlektion är ju bara något positivt för en! Allt blir roligare och man lär sig bättre. Jag får fortsätta kämpa, jag kommer ta mig dit igen!

Åh grattis till dig som kammade hem den! Bra kämpat! Jag längtar tills jag får kortet i handen också :)
Gäst 2022-04-29 22:57 ! Citera #
Anjelika 2022-04-29
Ja exakt! Jag är där för att lära mig, inte bli bedömd. Jag har tidigare längtat till varje lektion men det blev till en rädsla och osäkerhet efter att jag upplevde en hemsk situation med en trafiklärare. Jag försöker hitta glädjen i att köra igen. Att längta till sin körlektion är ju bara något positivt för en! Allt blir roligare och man lär sig bättre. Jag får fortsätta kämpa, jag kommer ta mig dit igen!

Åh grattis till dig som kammade hem den! Bra kämpat! Jag längtar tills jag får kortet i handen också :)
Grymt. redan nu har du en annan inställning av att läst ditt svar.

så seså, upp i sadeln.

du kommer dit är jag bombsäker på.

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov