Fick körkort idag
Hej
Jag klarade min uppkörning idag. Jag undrar hur det funkar med när jag får mitt fysiska körkort? Inspektören hade bråttom och hann inte förklara.
Om jag inte minns fel så får du först hem ett inbetalningskort (en faktura) som du skall betala (typ 150 kr). Först när de ser att det är betalt skickas det fysiska kortet hem till dig. Tar max två veckor.
Förr fick man karbonpapperet (typ en kopia på inspektörens protokoll) som man kunde ha med sig att visa polisen om man blev stoppad, men allt är digitalt idag så stoppar polisen dig så ser de i sin dator att du har behörighet för fordonet du färdas i.
Grattis till körkortet bro. Se till att ha en skruttig skitbil första året att köra på betongsuggor med och inte något vrålåk du tagit lån för.
Grattis! Jag tog mitt körkort för 3 veckor sen, en tisdag. Torsdag samma vecka fick jag avi att jag kunde hämta ut mitt körkort! Samt en räkning på 250 kr tror jag det var för tillverkning av körkortet. Så det gick supersnabbt!
Ibland händer det att man får körkortet först och sen inbetalningsbrev beroende på vilket som kommer fram först. Jag fick körkortet innan jag ens hade betalt. Och inbetalningsbrevet kom senare.
Förr i tiden fick man körkortsintyg direkt efter godkänd uppkörning, men sånt får man inte längre, utan man kan använda sitt ID kort så länge.
2 månader får du köra så. Sen ska legg bara användas i dom fall där man genuint har glömt körkortet. Annars kan man mycket väl få böter om polisen känner sig tjurig. Dom flesta brukar dock vara ok med legget.
Grattis till oss båda, tog också körkortet idag på 4de försöket teroin satt på första
Tills du har körkortet i handen ska du kunna styrka din identitet med legitimation av något slag.
Man får köra på detta sätt i upp till 2 månader, sen ska körkort visas.
Polisen brukar vara rätt sjyst om man kan ge en vettig anledning till varför man inte har körkortet med sig och bara ett vanligt legg, speciellt
i dessa tider då allting är digitalt och att kolla din behörighet är en bagatell, men ur lagperspektiv så kan dom faktiskt ge dig böter
om du träffar på nån surig efter att dom där två månaderna har gått.
I 99.99% av fallen så räcker dom där två månaderna gott och väl till att hinna få körkortet i handen även med eventuella (garanterade) idiotbeteenden av Postnord, Sveriges sämsta bolag genom tiderna.
För det mesta så får du inbetalningskortet först och sen skickar dom körkort efter betalning, vissa kan ibland få hem körkortet och inbetalningskortet samtidigt i alla fall utan att ha betalat, det fick jag, glöm dock ej att betala som vanligt
då det kan vara lätt att man blir helt utom sig och börjar köra och glömmer betala avgiften.
Senaste foruminläggen
Rubrik