Start > Körkortsforum > Ångest efter misstag

Ångest efter misstag

Jobbigt 2022-04-24 17:36 ! Citera #
Jag har övningskört ett bra tag och har snart tagit uppemot 10 körlektioner. Min körning är betydligt bättre än innan men ett faktum kvarstår. Jag blir helt knäckt efter ett misstag, speciellt när jag kör privat. Tex i rondeller med flera filer. Där är jag inte riktigt bekväm ännu med filbyten o.s.v. Det har hänt att jag inte tänker på filerna när jag kör in i rondellen och att jag då är väldigt nära på att köra in i en bil som då ska svänga precis framför mig. Detta resulterar i att pappa skriker till och att jag får tvärnita.

Jag blir oftast väldigt skakad av just liknande händelser eftersom att jag vet hur farligt det är att köra bil. Speciellt när jag kör privat och det är jag som har all kontroll. Jag kan ofta gå och älta på sådana upplevelser tills det är dags att köra nästa gång. Några tips på hur jag kan hantera situationer som kunde slutat illa?
Sabina 2022-04-24 18:15 ! Citera #
Hej.
Oj det låter inte roligt att din pappa blir så rädd och att du blir skärrad efteråt. Hade jag varit som du hade jag bett att få köra i cirkulationsplatser med körläraren tills det sitter.
De har ju pedaler och är ju vana vid alla sorts misstag.
Inte värt att fars gubben får hjärtinfarkt och du får dubbelångest ;) ;)
Lycka till försök ta det lugnt.
Gäst 2022-04-24 21:52 ! Citera #
Säg till din pappa att han kan ta över ratten när ni kör, så slipper du tvärnita i en rondell, så att han svänger tillbaka bilen när det händer
Gäst. 2022-04-28 21:58 ! Citera #
Mitt tips.

Farsgubbfan får stanna hemma, han bidrar mer till fail och nervositet än du lär dig uppenbarligen.

Så rekommenderat, kör med körskolan istället, way bättre.

Föräldrar och kompisar som kan köra är tyvärr inte de bästa lärarna på lära ut hur göra och förklara på pedagogiskt sätt om vad göra och inte göra och varför det är så. det är därför det finns körlärare.

Ta detta med en bra körskola med en lärare som passar dig (testa flera lärare då detta har med personkemi ibland att göra, en lärarstil).

Lycka till :)
Jobbigt 2022-05-01 18:09 ! Citera #
Problemet är bara att utan honom kan jag inte övningsköra privat. Min körskolelärare pushar hela tiden för att jag ska repetera hemma. Men som sagt funkar det mestadels. Det är mer när jag gör misstag som han inte riktigt greppar hur någon kan göra misstag i någonting som han är så bra i.
Badde 2022-09-27 12:03 ! Citera #
Ett tips från en som förstår din situation helt och hållet då min pappa var likadan när jag övningskörde med honom.

När du kör, släpp all stress, alla tankar ja precis allting. Du måste nå en punkt där du inte tänker alls. Detta är för att slippa panikångest och allt det där negativa. Det här kommer med erfarenhet och tro mig det är ingen enkel grej att bli av med bara sådär du måste bearbeta det.

Det är bra att du tänker på händelserna efteråt, men låt den aldrig trycka ned dig. Istället ha det som ett förebyggande syfte att inte göra samma fel igen. Du måste alltså börja tänka annorlunda!
Anledningen till varför din Pappa skriker är ju för att du utsätter dig själv för fara, du är hela världen för din Pappa! Glöm aldrig det, ju mer känslor han visar, visar bara hur mycket han bryr sig om dig, utöver det utsätts han för fara och även andra trafikanter. Det är anledningen till varför han skriker. Lär dig bearbeta det genom att behålla lugnet, det gör att du även i de mest komplicerade situationerna kan tänka klart och tydligt. När du lärt dig hantera det, tro mig, du blir en mycket mycket bättre bilist, och som person kommer du växa även om du inte är bakom ratten. Denna metod gäller livet ut.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo