Start > Körkortsforum > Ambulans vid korsning (röd sig…

Ambulans vid korsning (röd signal)

Gäst 2022-04-13 15:10 ! Citera #
Situation:
Står vid stopplinjen och inväntar grönt ljus vid korsning. Bredvid står en annan bil och väntar.
Bakom kommer ambulans med sirenerna igång. Visst är det en självklarhet att en av oss framför flyttar på sig trots att det i det här scenariot innebär att behöva passera stopplinje vid rött (pga brist på annat utrymme sidleds) så ambulansen kan gena igenom??
Gäst 2022-04-13 15:30 ! Citera #
Vänd på det lite….
Du kör över ett streck för att lämna fri väg. Konsekvens: du kör mot rött.

Du kör inte över ett streck och ambulansen sitter fast bakom dig tills det blir grönt.
Konsekvens: någon kanske dör.

Man ska alltid lämna fri väg för räddningstjänsten men när du gör det måste även du vara försiktig så du inte riskerar ditt eller andras liv.
Gäst 2022-04-13 15:42 ! Citera #
Alltså det självklara är ju att man flyttar på sig såklart.

Jag borde ha förtydligat min fråga men följdfrågan... visst kan väl inte konsekvensen (för ens egen del) med att ha kört mot rött då bli att man blir av med körkortet (skulle en polis vara på plats vilket är högst osannolik.)

Jag blev mer nyfiken på vad lagen säger om scenariot (men ovasett så skulle jag flytta på mig såklart).
Måste ju va prime exempel på situation då att köra mot rött är högst tillåtet.
Gäst 2022-04-13 15:45 ! Citera #
Dum fråga men jag kom på mig själv att jag inte har en aning :lol:

Vilken vettig människa som helst flyttar på sig oavsett röd signal i den situationen.
Björn He 2022-04-13 18:29 ! Citera #
När jag hade haft körkort i omkring 10 månader och körde på Älvsjövägen så blev det rött ljus vid korsningen med Svartlösavägen samtidigt som en kolonn av brandbilar från brandstationen där närmade sig bakom mig, och för att lämna plats för brandbilarna så tvingades ju jag förstås köra upp på cykelöverfarten bredvid Älvsjövägen eftersom det var enda sidoutrymmet som fanns, och då körde ju jag förstås förbi stopplinjen vid rött ljus, men det borde väl inte spela någon roll tycker jag, för plikten att ge plats för utryckningsfordon borde väl gå före regeln att inte passera vid rött ljus. Det borde ju inte vara något man skall kuggas för, om man skulle göra så på uppkörningen.
Gäst 2022-04-13 20:19 ! Citera #
Gäst 2022-04-13
Alltså det självklara är ju att man flyttar på sig såklart.

Jag borde ha förtydligat min fråga men följdfrågan... visst kan väl inte konsekvensen (för ens egen del) med att ha kört mot rött då bli att man blir av med körkortet (skulle en polis vara på plats vilket är högst osannolik.)

Jag blev mer nyfiken på vad lagen säger om scenariot (men ovasett så skulle jag flytta på mig såklart).
Måste ju va prime exempel på situation då att köra mot rött är högst tillåtet.
Regeln att lämna fri väg för räddningstjänsten går före övriga trafikregler och då borde polisen förstå. Sen får det väl inte gå till överdrift genom att orsaka dig själv eller andra fara för att lämna fri väg för räddningstjänsten.
Blå 2022-04-13 20:45 ! Citera #
Gäst 2022-04-13
Regeln att lämna fri väg för räddningstjänsten går före övriga trafikregler och då borde polisen förstå. Sen får det väl inte gå till överdrift genom att orsaka dig själv eller andra fara för att lämna fri väg för räddningstjänsten.
Så är det väl inte? Tanken med ”fri väg” är att man ska t.ex. köra in till vägkanten och släppa fram, inte att man ska bryta mot trafikregler. Vad har du för källa på att ”fri väg” går före andra trafikregler?

För att svara på ursprungliga inlägget i tråden: nej, det finns inget lagstöd för dig att korsa stopplinjen vid rött, trots blåljus bakom dig. Däremot kommer inget att hända om du gör det på ett lämpligt sätt. Med andra ord tänker polisen så här: ”Självklart ska du rulla fram lite och släppa förbi, men vi får inte säga det rakt ut, eftersom det tekniskt sett är olagligt”.
Gäst 2022-04-13 21:51 ! Citera #
Blå 2022-04-13
Så är det väl inte? Tanken med ”fri väg” är att man ska t.ex. köra in till vägkanten och släppa fram, inte att man ska bryta mot trafikregler. Vad har du för källa på att ”fri väg” går före andra trafikregler?

För att svara på ursprungliga inlägget i tråden: nej, det finns inget lagstöd för dig att korsa stopplinjen vid rött, trots blåljus bakom dig. Däremot kommer inget att hända om du gör det på ett lämpligt sätt. Med andra ord tänker polisen så här: ”Självklart ska du rulla fram lite och släppa förbi, men vi får inte säga det rakt ut, eftersom det tekniskt sett är olagligt”.
Jag sa aldrig att jag hade lagstöd bakom mitt resonemang, men det kan ju bli så att man bryter mot vissa regler för att lämna fri väg. T.ex att man kör förbi stopplinje vid rött ljus, stannar tvärs över korsning, kör över heldraget osv. Sen ska man ju absolut inte tänka att man får bryta mot alla regler bara för man har blåljus bakom sig, men om det inte finns nått annat sätt så är det bättre att bryta mot nån enstaka lag istället för att hindra räddningstjänsten.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo