Start > Körkortsforum > Öppna dörr för att dubbelkolla…

Öppna dörr för att dubbelkolla parkering under körprov

namn 2022-04-08 23:28 ! Citera #
Hejsan, har körprov väldigt snart och har en fråga. Om jag ska parkera på ett körprov och vill dubbelkolla att jag är inom parkeringsrutan, får man öppna dörren för att kolla linjerna? såklart så ska man kolla runt om sig ifall någon annan går precis vid bilen men om det är säkert och man bedömmer att man inte kommer störa någon, får man då öppna dörren för att kolla om man är inom parkeringsrutan?
Gäst 2022-04-09 07:18 ! Citera #
När jag gjorde min uppkörning i onsdags sa inspektören till mig: ”Du får öppna dörren och kolla om du vill.” efter att jag gjort en backparkering och försökte titta runt för och ta reda på om jag är innanför linjerna. Jag kan inte ge ett rakt svar på om alla inspektörer känner samma men i mitt fall var det så!
Gäst 2022-04-09 12:16 ! Citera #
Ska du göra en vanlig parkering inom en vanlig vitstreckad ruta rekommenderar jag att backa in i den.

Varför?

Kör man in är det svårt att se om man är perfekt inom linjerna.

Ställer man upp sig för att backa in så ser man linjerna inom respektive backspegel och behöver kanske bara korrigera några cm på ratten innan man väl backar in. Klart.

Det är idag 17 år sedan jag tog körkort och jag förstår fortfarande inte varför 99 % av alla bilister väljer att köra in och backa ut från en parkering. Bryta nacken av sig när man skall backa ut, nej tack.
Gäst 2022-04-09 22:56 ! Citera #
Självklart kan du kolla detta, gjorde detta själv innan jag sa att jag parkerat, ville försäkra mig om att körläraren kunde ta sig ut med o inte panga in m dörren i bredvid parkerad bil. självklart snyggt inne i rutan med :)
Gäst 2022-04-10 11:07 ! Citera #
Gäst 2022-04-09
Ska du göra en vanlig parkering inom en vanlig vitstreckad ruta rekommenderar jag att backa in i den.

Varför?

Kör man in är det svårt att se om man är perfekt inom linjerna.

Ställer man upp sig för att backa in så ser man linjerna inom respektive backspegel och behöver kanske bara korrigera några cm på ratten innan man väl backar in. Klart.

Det är idag 17 år sedan jag tog körkort och jag förstår fortfarande inte varför 99 % av alla bilister väljer att köra in och backa ut från en parkering. Bryta nacken av sig när man skall backa ut, nej tack.
Anledningen är ju om du handlar en massa saker i affärer och behöver öppna bagageutrymmet, då blir det jobbigt, men ja, annars backar man ju in
Gäst 2022-04-10 11:08 ! Citera #
Min inspektör sa att jag fick gå ut och kolla runt bilen om jag ville, körde upp igår

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo