Start > Körkortsforum > Kört på bil bakifrån under prö…

Kört på bil bakifrån under prövotid

T 2022-03-30 23:54 ! Citera #
Hej! Panik! Haft mitt körkort i 4 månaden idag, idag innan jag skulle ut i en rondell kvinnan framför mig som skulle ut ångrade sig och tvärbromsade så jag körde på henne bakifrån. Hon fortsatte köra sen och körde efter henne tills hon stanna för att kolla om hon var ok. Vi var bada lite skakiga men inga värre skador på bilarna, hennes registreringsnummer var lite lite böjd i mitten. Vi bytte nummer och tog bild på bilarna. Hon sa att det var hennes fel för hon var på väg ut sen ångrade sig ( men jag vet att det är mitt fel eftersom jag inte höll avståndet. Nu till frågan! Hon sa att vi ska kontakta våra försäkringsbolag, kommer detta komma fram sen till transportstyrelsen och kan de ta mitt körkort. Hålla avstånd är så viktigt och det är helt klart mitt fel. Jag betalar allt jag behöver men vill verkligen inte bli av med körkortet
Någon som har varit med om liknade och vet hur det får till?
Hugo 2022-03-31 01:18 ! Citera #
Inget kommer att hända med ditt körkort. Du råkade bara ut för en mild olycka vilket händer i trafiken. Du har inte direkt brutit mot någon regel även om du insåg att du gjorde fel.
Gäst 2022-03-31 14:29 ! Citera #
Klart som korvspad att han brutit mot en regel!?
Du är skyldig att anpassa avståndet till fordonet framför dig så att du inte riskerar att köra på det om det saktar in eller stannar. Bryter du uppsåtligen eller av oaktsamhet mot detta döms du till penningböter.
Det är körkortsåterkallelse i de flesta fall, men det är transportstyrelsen som avgör från fall till fall.
Gäst 2022-03-31 14:33 ! Citera #
Hugo 2022-03-31
Inget kommer att hända med ditt körkort. Du råkade bara ut för en mild olycka vilket händer i trafiken. Du har inte direkt brutit mot någon regel även om du insåg att du gjorde fel.
Läs trafikförordningen Hugo!
Där står de flesta regler i trafiken..
Björn He 2022-03-31 20:35 ! Citera #
Tomas Samuelsson, före detta trafikpolis och numera trafikrådgivare, har skrivit någonstans att körning med för litet avstånd till framförvarande fordon är ett mycket allvarligt brott mot Trafikförordningen som kan ge indraget körkort. Körning med för litet avstånd är ju den normala orsaken till trafikolyckan ”Påkörning bakifrån”. Som de flesta trafikanter borde vara pålästa om så MÅSTE ett fordons avstånd till framförvarande fordon vara tillräckligt långt för att undvika risk för kollision med det, i händelse att det sänker sin hastighet eller stannar.

Vad gäller körkortsåterkallelse så kan körkortet återkallas vid vissa trafikförseelser som bedöms som allvarliga. Enda skillnaden är ju att en körkortsinnehavare utan prövotid återfår sitt körkort automatiskt när tiden för körkortsåterkallelse har upphört medan en som har prövotid, som man ju har de första två åren efter datumet körkortet utfärdades, däremot måste göra om körkortsprovet (och bli godkänd) för att kunna återfå sitt körkort.
Björn He 2022-03-31 20:39 ! Citera #
Vad gäller vållandefrågan så är det generellt sett ingen polissak utan det är något man får ta med sitt och sin motparts försäkringsbolag. Vid en kollision skall man i regel notera fordonens registreringsnummer (och normalt också motpartens namn och personnummer om man inte vet om motparten är ägare till motpartsfordonet), och sedan göra en skadeanmälan till försäkringsbolaget som sedan utreder vållandefrågan.

Vad gäller vållandefrågan så är det så gott som alltid den bakomvarande som utdöms som ensam vållande till en påkörning bakifrån, eftersom den vanligaste orsaken till påkörning bakifrån är för litet avstånd till framförvarande fordon.

Jag blev själv påkörd bakifrån en gång när jag närmade mig en större trafikkarusell. Nån jävla lastbilskärring körde tydligen för nära bakom mej, och när jag skulle stanna vid rondellen för att iaktta väjningsplikt så bara kom lastbiljäveln och körde rakt in i ”arslet” på min bil.
T 2022-04-01 18:31 ! Citera #
Svaret på detta:

Om polisen får reda på vad som har hänt, t.ex. genom att någon av parternas försäkringsbolag kräver en polisanmälan med gärningsbeskrivning, så ska ditt körkort återkallas. Inte hålla avstånd till framförvarande är ett grovt trafikbrott.

För att undvika ingripande se således till att polisen inte får reda på det hela genom att göra upp i godo och betala reparationer för den du körde på. Inga försäkringsbolag inblandade.
Gäst 2022-04-01 21:04 ! Citera #
T 2022-04-01
Svaret på detta:

Om polisen får reda på vad som har hänt, t.ex. genom att någon av parternas försäkringsbolag kräver en polisanmälan med gärningsbeskrivning, så ska ditt körkort återkallas. Inte hålla avstånd till framförvarande är ett grovt trafikbrott.

För att undvika ingripande se således till att polisen inte får reda på det hela genom att göra upp i godo och betala reparationer för den du körde på. Inga försäkringsbolag inblandade.
Och det är transportstyrelsen som beslutar om vad som sker med körkortet inte polisen.. dom utfärdar böter och skickar sen vidare ärendet.
Gäst 2022-04-05 07:15 ! Citera #
Nej, folk blir inte av med sina körkort för små kökrockar som detta också verkar vara.

Dessutom har ju du erkänt att det var ditt fel - alltså är det lätt för era respektive försäkringsbolag att reglera detta ärende och det stannar helt enkelt bara vid ett försäkringsärende.

Återkom gärna med utfallet sen!
Björn He 2022-05-12 20:49 ! Citera #
Gäst 2022-04-05
Nej, folk blir inte av med sina körkort för små kökrockar som detta också verkar vara.

Dessutom har ju du erkänt att det var ditt fel - alltså är det lätt för era respektive försäkringsbolag att reglera detta ärende och det stannar helt enkelt bara vid ett försäkringsärende.

Återkom gärna med utfallet sen!
En kollision kan ge körkortsindragning om man har otur. Bara att missa högerregeln kan vara ”körkortsgrundande”, säjer före detta trafikpolisen Tomas Samuelsson i alla fall.

Nån snubbe skrev på Flashback för sex år sen att han fick trafikböter för brott mot Trafikförordningen såväl som körkortsåterkallelse med anledning av en påkörningsolycka i en korsning där hans bil blev påkörd i högersidan av en bilist som, såvitt han upplevde, körde ”bara rakt ut från den korsande vägen till höger utan att bromsa eller ens sänka farten (trots att han egentligen borde ha kunnat uppmärksamma och vara beredd att stanna för ett fordon från vänster)”. Men han lär väl ha utdömts som (själv) vållande till kollisionen med bilisten som körde på honom i högersidan - eftersom han sannerligen missade plikten att stanna/väja för att ge fordon från höger företräde och fri väg - medan bilisten som kom från höger (och körde på hans bil) däremot gick helt fri.

Dock var det väl lite anmärkningsvärt att trafikpolisen beivrade enbart honom medan de lät bilisten som kom från höger gå helt fri utan att ens ifrågasätta om han som kom från höger hade uppmärksammat motparten i korsningen - trots eventuella uppgifter om att han som kom från höger ska ha kört ”bara rakt ut från den korsande vägen till höger utan att ens sänka farten”.
Alltså, han som kom från höger ska väl inte ha tittat vänster för att uppmärksamma fordonsföraren som hade väjningsplikt enligt högerregeln, men varför lät trafikpolisen honom då få gå helt fri (utan att ifrågasätta om han uppmärksammat sin motpart), det måste väl ha varit för att han som kom från höger ej varit vållande, eller varför???

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I dag 22:20
6
I går 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov