Start > Körkortsforum > Omkörning

Omkörning

Gäst 2022-03-25 16:35 ! Citera #
Visst är det ok att köra om innan skymd sväng om man är tillbaka i sitt körfält med god marginal till svängen alltså om man är tilllbaka 80 meter innan svängen typ ish. Om man kunde överblicka en stäcka på 140 meter när man gör en snabb flygande omkörning av EPA i 70.
Gäst 2022-03-25 17:15 ! Citera #
Gäst 2022-03-25
Visst är det ok att köra om innan skymd sväng om man är tillbaka i sitt körfält med god marginal till svängen alltså om man är tilllbaka 80 meter innan svängen typ ish. Om man kunde överblicka en stäcka på 140 meter när man gör en snabb flygande omkörning av EPA i 70.
När du väl har kortet i hand kan du göra vad du vill. Men riskfyllda situationer ska du ge fan i om det är körprov.

Jag tittar alltid i backspegeln efter poliser innan jag gör dumma omkörningar osv. Känner till och med igen halvljusen på deras nya Volvo i mörkret.
Gäst 2022-03-25 17:38 ! Citera #
Ja jo men tycker inte det var en speciell ”riskfylld situation” då jag överblickade 150 ish och gjorde en flygande omkörning. Jag var tillbaka på min sida långt innan den sträcka jag överblicka var slut.
Gäst 2022-03-27 18:02 ! Citera #
Du frågar om det är okej. Har du polis bakom dig kan jag inte svara på om de tycker det.

Jag tycker det du beskriver är ok. Personligen tycker jag A-traktorer bara hör hemma på grusvägar och 30-sträckor (dvs innerstan).

Har haft körkort i 17 år och gjort flertalet ”risky” omkörningar men har själv bevittnat omkörningar som är 10 gånger farligare än du beskriver som jag aldrig skulle våga göra själv. Sitta i rullstol resten av livet, nej tack.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor