Start > Körkortsforum > Hjälp.. kuggade min uppkörning…

Hjälp.. kuggade min uppkörning. Har en fråga!?

18 årig tjej 2022-03-24 20:42 ! Citera #
Hej, hade uppkörning igår och var sjukt läskigt och nervöst, det hände några saker under körningen som jag hade kunnat göra bättre, men fick hjärnsläpp under körningen, men till min fråga, jag körde på landsväg 70km/h och det blir två filigt så jag ska in i höger filen men upptäcker strax innan 100km/h skylten att jag hamnade i 80km/h när jag skulle in i min fil o får panik o bromsar rätt hastigt för o få ner hastigheten vilket i efterhand var så sjukt dumt.. hade det räckt med att släppa pedalen? Eller vad skulle jag gjort annorlunda? Om denna situationen händer på nästa uppkörning, tacksam för svar! :)
Gäst 2022-03-25 17:25 ! Citera #
Vet inte om jag förstår din fråga riktigt men jag ger dig detta tipset:

Kör du 80 kmh och du ser en 100 skylt där framme får du INTE börja gasa på flera hundra meter innan. 100 är där skylten står. Inte 50 meter innan, inte 5 meter innan.

Kör du 100 kmh och du ser en 80 skylt där framme SKA du hålla 80 när du passerat skylten. Ska man tvärnita där skylten står? Nej. Bromsa ned farten mjukt men bestämt lite innan. Kom ihåg ECODRIVING, släpp av farten lite innan, men se till att hålla rätt fart när du passerat skylten.

På körproven är det viktigt med hastigheterna, kom ihåg det. Oavsett om du kör på 120 motorväg eller 30 förbi en skola, viktigt som satan.
Gäst 2022-03-27 21:19 ! Citera #
Släpp gasen och motorbromsa ner hastigheten, gasa på när du passerat 100 skylten.
Alternativt bromsa, men mjukt, det kan vara kört redan innan du kommer på dig själv, men att panikbromsa för en sån sak gör det till ett farligt fel

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest